Chiny – gigant kolei dużych prędkości
Na świecie obserwujemy gwałtowny rozwój kolei dużych prędkości. W latach 2020–2022 długość linii obsługujących szybkie koleje wzrosła z 44 tys. km do 59 tys. km. Gigantem w tym sektorze są Chiny. W Państwie Środka znajdują się dwie trzecie takich szlaków. Chiny mają sieć 11-krotnie większą niż Hiszpania, która może pochwalić się siecią najdłuższą w Europie. Długość chińskich linii kolei dużych prędkości to blisko 40 500 km, w budowie zaś jest ponad 13 000 km.
Według UIC (franc. Union Internationale des Chemins de fer) koleje dużych prędkości to zintegrowany system wielu elementów infrastruktury nowych linii dla prędkości od 250 km/godz. i zmodernizowanych do co najmniej 200 km/godz. To również specjalny tabor, rozwiązania telekomunikacyjne, sygnalizacja i systemy sterowania ruchem. Co roku na świecie z szybkich pociągów korzystają 3 mld pasażerów. W regionie Azji i Pacyfiku jest 44 400 km linii kolei dużych prędkości, w Europie 12 000 km, na Bliskim Wschodzie 1500 km, a Ameryce Północnej i Afryce odpowiednio 735 km i 186 km. Łączna długość tego typu linii to 59 tys. km, a w budowie jest 20 tys. km. W Polsce mamy 224 km szlaków kolejowych dostosowanych do prędkości 200 km/godz., w planach jest 863 km, po których będzie można poruszać się z prędkością 250 km/godz.
Maglev, czyli magnetyczna lewitacja w Chinach
Rozwój kolei dużych prędkości w Chinach rozpoczął się w połowie lat 2000. Pierwsze połączenie Pekin-Tiencin, o długości 117 km, otwarto w 2007 roku. W Państwie Środka znajduje się najdłuższa linia szybkich kolei – ma długość 2230 km i łączy Pekin z Kantonem. Pociągi jadą tu z prędkością od 200 do 350 km/godz., ale za koleje dużych prędkości uważa się te poruszające się z prędkościami 250-350 km/godz. Co ciekawe, jeszcze w 1993 roku średnia prędkość chińskich pociągów wynosiła 48 km/godz.
W dzisiejszym świecie, gdy prędkość i efektywność stają się kluczowymi aspektami transportu, Chiny zaskakują świat technologią kolei magnetycznej, czyli Maglev. To nie tylko kolejny krok w rozwoju transportu kolejowego, który jest odpowiedzią na rosnące potrzeby chińskiego społeczeństwa w szybkich i efektywnych podróży. To również manifestacja determinacji Chin, by stać się liderem w globalnym wyścigu nowych technologii.
W testach przeprowadzonych przez China Railway Engineering Company (CREC) najnowsze pociągi Maglev, wykorzystujące technologię EDS (Elektrodynamiczne Pole Magnetyczne), osiągnęły imponującą prędkość nawet do 600 km/h. Na razie pociągi Maglev łączące lotnisko Szanghaj-Pudong z lokalną siecią metra osiągają prędkość 431 km/h.
Osiąganie takich i w przyszłości zapewne jeszcze większych prędkości umożliwia minimalizacja, a nawet eliminacja tarcia. Maglev nie porusza się bowiem po szynach – unosi za sprawą elektromagnesów nad jedną szyną. Dzięki temu pasażerowie doświadczają cichej i płynnej podróży, bez charakterystycznych „uskoków" i hałasu przy hamowaniu. Maglev jest też bardziej energooszczędny w porównaniu do tradycyjnych pociągów, co jest istotne w kontekście współczesnych wyzwań ekologicznych.
Maglev w Chinach to nie tylko kolejny środek transportu, ale symbol nowej ery w transporcie kolejowym. I choć na razie rozwój kolei tego typu hamują wysokie koszty, to w przyszłości wprowadzenie tej technologii na szeroką skalę może zmienić sposób, w jaki się przemieszczamy, „skracając” dystanse i zapewniając nową jakość podróżowania.
Oprac. na podst.:
https://www.nakolei.pl/koleje-przyszlosci-innowacyjne-technologie-zmieniaja-transport/