Container freight station
CFS - tajemniczo brzmiący skrót
Jeśli wpiszemy do najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki internetowej w/w skrót pojawiają się totalnie zaskakujące wyjaśnienia, bowiem CFS to też Zespół przewlekłego zmeczenia, ale nam chodzi jednak o coś zupełnie innego. Zapraszam do zapoznania się z inną, branżową teorią.
Istota CFS
"Container freight station jest miejscem, w którym dokonuje się formowania i rozformowania kontenerów, jak również konsolidacji, magazynowania ładunków oraz szeregu usług dodatkowych związanych z transportem towarów w kontenerach. Spotykane w użyciu inne określenia: magazyn (skład, punkt) konsolidacyjny, magazyn przyportowy nie do końca uwypuklają podstawową czynność realizowaną w CFS, czyli napełnianie i opróżnianie kontenerów. W związku z tym stosuje się w praktyce (również w polskich terminalach kontenerowych) najczęściej określenie CFS. W literaturze przedmiotu niewiele miejsca poświęca się opisowi funkcjonowania oraz zadaniom realizowanym przez container freight station."
Świat jest mały- mówimy coraz częściej w kontekście gdy więcej i częściej podróżujemy, przemieszczamy się czy transportujemy. Dziś dzięki rozwojowi technologii i cywilizacji jesteśmy w stanie przemieścić się lub najróżniejsze towary w dosłownie kilka godzin z jednego końca świata na drugi. Wszystkie terminale i porty morskie w szybkim tempie inwestują zatem w rozbudowę infrastruktury, coraz to większe kontenerowce o większym tonażu wpływają na portów morskich. Ciągle następuje także rozwój lądowych ogniw transportu kontenerów (spedycja lądowa, spedycja kolejowa) a rozbudowane moce transportowe wymusiły transport w kontenerach niewielkich partii towarów, np. pojedynczych palet (Spedycja morska LCL) oraz ładunków, których załadunek lub rozładunek z kontenera wymaga posiadania odpowiednich urządzeń i doświadczonego w operacjach przeładunkowych personelu.
Niezbędne więc stało się stworzenie przy terminalach kontenerowych lub w ich otoczeniu miejsc świadczenia usług komplementarnych do przeładunku kontenerów, związanych z formowaniem i rozformowaniem kontenerów oraz magazynowaniem towarów, które oczekują na wysyłkę w kontenerze lub które w kontenerze przypłynęły do portu i dalej będą przewożone poza kontenerem.
Takimi miejscami stały się tzw. container freight station (zwane dalej CFS). Celem niniejszego artykułu jest ukazanie zasad funkcjonowania CFS oraz wskazanie miejsca i roli usług oferowanych w ich ramach w międzynarodowym łańcuchu transportowym.
Podsumowując należy pamiętać iż CFS to – conteiner freight station (kontenerowy punkt ładunkowy) – obiekt portowy, miejsce przeznaczone do załadunku lub rozładunku kontenerów do i ze statków. Jest również miejscem gdzie niewielkie przesyłki łączone są w kontenery zbiorowe lub są one rozdzielane. Zwany także terminalem kontenerowym.
*https://www.seaoo.com/blog/cfs-kontenerowy-punkt-ladunkowy/
*zródło: https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/transport-i-spedycja/item/88889-container-freight-station-jako-element-miedzynarodowych-lancuchow-transportowych