Koronawirus 2019-nCoV i jego skutki
Najwięksi armatorzy kontenerowi: MSC, CMA CGM i MAERSK zmniejszyły liczbę połączeń do Chin.
Dziś aktualności branżowe: błyskawicznie rozprzestrzeniający się koronawirus 2019-nCoV z Wuhan niestety powoduje zakłócenia w globalnym transporcie kontenerów, także w naszym imporcie z Chin, odczuwamy utrudnienia powodowane blokadą portów i przestojem transportu morskiego i transportu kolejowego z Chin do Polski. Armatorzy ograniczają połączenia do portów, przekierowują ładunki, co będzie niestety miało swoje konsekwencje w opóźnieniach dostaw. Jak wiadomo wirus spowodował zamknięcia fabryk i nawet całych miast w Chinach. Ponadto Chiny zdecydowały o przedłużeniu okresu świątecznego Księżycowego Nowego Roku do 10 lutego a w niektórych przypadkach nawet do końca miesiąca.
Chiny to światowy lider w produkcji przemysłowej i spożywczej, są ważnym ogniwem w sektorze transportu kontenerowego transportując wszystko, począwszy od świeżej żywności a skończywszy na częściach zamiennych dla największych producentów motoryzacyjnych.
Najwięksi armatorzy kontenerowi: MSC, CMA CGM i MAERSK zmniejszyły liczbę połączeń do Chin.
Dodatkowo ich problemy w transporcie ładunków morskich spotęgowała i tak już duża presja na linie żeglugowe zmagające się z bardzo wysokimi kosztami wynikającymi z przepisów IMO w kwestii paliwa o niskiej zawartości siarki.
Bardzo duże problemy z regularnością dostaw są również związane z tym że pracownicy fabryk, portów, magazynów, kierowcy utknęli w domach lub poza miejscem pracy. To spowodowało że, statki przekierowane zostały do portu w Korei Południowej – Pusan. To jeden z największych terminali kontenerowych na świecie, który już odnotował wzrost zmagazynowanych kontenerów.
Jak czytamy na GospodarkaMorska.pl: „Firma konsultingowa Alphaliner poinformowała, że przedłużenie okresu świątecznego i nadzwyczajne środki w celu zwalczania wirusa zmniejszą przeładunki w chińskich portach, w tym w Hongkongu, o ponad 6 milionów TEU w pierwszym kwartale 2020 tego roku. Z tego powodu prognozowany globalny wzrost przeładunku kontenerów ma spaść o co najmniej 0,7% w 2020 roku. Przepustowość kontenerów w Chinach wzrosła w ubiegłym roku o ponad 4% do 261,25 mln TEU.”