Maersk pozbywa się Damco i Safmarine
Najważniejsze biuletyny w naszej branży zajmują się od 1 września br. dość sensacyjnymi informacjami o zaplanowanej poważnej restrukturyzacji w grupie Maersk.
Oto przykładowe tytuły artykułów:
Maersk retiring Safmarine and Damco brands (Seatrade-Maritime)
Safmarine and Damco brands go in latest Maersk reshuffle (Splash 247)
APMM to axe Damco and Safmarine brands in restructure 'affecting 27,000 jobs ( The Loadstar)
Maersk ma stopniowo wycofywać do końca tego roku marki Damco i Safmarine w ramach poważnej restrukturyzacji, w wyniku czego możemy być świadkami zagrożenia dla 27 000 miejsc pracy oraz utraty 3400-tu takich miejsc. Ta wiadomość podana w zeszłym tygodniu czytelnikom Loadstar Premium jest następnym krokiem na rzecz strategii Maerska stania się zintegrowaną firma logistyczno-transportową.
APMM potwierdził 1 września 2020 r. że Safmarine będzie wcielony do Maerska, by poprawić dostęp klientów do światowej zintegrowanej oferty, wraz z interesami spedytora Damco w zakresie usług lotniczych i LCL, które będą połączone z produktami Maerska, firma dodała: Wprowadzana jest bardziej uproszczona i bardziej skoncentrowana na klientach światowa organizacja zajmujaca się logistyką i przewozami oceanicznymi.
Vincent Clerc, dyr. ds. logistyki i przewozów morskich w grupie APMM powiedział: Nasi klienci są w centrum naszej wizji. Ich zmieniające się potrzeby w zakresie łańcucha dostaw powiększają popyt na różne gałęzie transportu i aby zaspokoić te potrzeby my wnosimy naszą fachową wiedzę i możliwości jeszcze bliżej powiązane ze sobą. Te kroki są kluczem do przyspieszenia naszej transformacji.
Cyfryzacja dalej wzmacnia ten ruch na rzecz zintegrowanej usługi, powiedział p. Clerc , który dodał: Możemy przedstawić klientom Safmarine pełną ofertę w ramach łańcucha dostaw i przewozów morskich i to na większą skalę.
1 września br. na stronie internetowej Safmarine pojawił się taki wpis: Z dniem 1 października, marka Safmarine zacznie stopniowo być scalana z Maerskiem. Pewne źródło zaangażowane w handel afrykański powiedziało dziennikarzowi z The Loadstar, że pozbycie się marki Safmarine nie będzie dobrze przyjęte. Istnieje naprawdę bliska braterska więź między pracownikami Safmarine i klientami, która była budowana przez wiele lat i ta chłodna strategia Maerska nigdy się nie sprawdzi. Będzie wielu nieszczęśliwych załadowców.
W międzyczasie, Damco, pomimo nowego priorytetu i nowego dyr. zarządzającego, w minionym roku także straci swoją tożsamość.
Wbrew upartym twierdzeniom w styczniu podczas wywiadu udzielonego The Loadstar, że ten spedytor ma swoje własne miejsce i jest niezależny, poważne przetasowania w kierownictwie, kiedy się on stanie częścią Maerska, wyglądają na prawdopodobne. Wersja biuletynu Loadstar Premium, w której w połowie stycznia była historia o Damco, okazała się być prorocza i donosiła, że biznes Damco związany z przewozami morskimi i obsługą klientów zamknie się do końca tego miesiąca, podczas gdy o Maersku mówi się, że pozyskał dyrektora LCL o znaczeniu światowym z firmy Ceva by umocnić swą pozycje jako spedytora.
Maersk powiedział, że Damco dowiodło swoich znaczących kompetencji wobec klientów w dziedzinie przewozów lotniczych i jako konsolidator LCL na morzu, co w przypadku jego wchłonięcia przez Maersk poprawi jakość ofertyfirmy matki. Jednakże Maersk nie będzie (nie chce) oferować produktu FCL na morzu w oparciu o wielu przewoźników
Pan Clerc rzekł, że firmy potrzebują produktów LCL na morzu i w powietrzu aby połączyć swoje łańcuchy dostaw i wraz z tymi ofertami tkwiącymi mocno w naszym portfolio związanym ze światowymi zintegrowanymi przewozami mamy na celu świadczyć nasze usługi lepiej i bardziej wydajnie w całym łańcuchu dostaw tych firm.
Maersk nie określił potencjalnej redukcji stanowisk pracy wynikającej z tej restrukturyzacji, ale według duńskiego dziennika Borsen jakieś 2300 stanowisk w Damco oraz 1100 w Safmarine jest gotowych do zlikwidowania. Jednakże jedno doniesienie z mediów mówi, że rzecznik Maerska potwierdził, że liczba dotkniętych (czytaj: zagrożonych) stanowisk sięga do 27000 , czyli ok. 1/3 ich liczby w całej grupie. Jeden z byłych dyrektorów APMM zauważył, że użycie slowa dotkniety jest charakterystyczne dla tej firmy, dodając, że Oni są mistrzami w posługiwaniu się słowem.
Bank inwestycyjny Jefferies opublikował komunikat, że jeśli w Damco i Safmarine zostanie obciętych 3400 stanowisk to będzie to stanowić ok. 4% światowej załogi Maerska i da oszczędności kosztów wynoszące ok. 200 mln usd, podnosząc wynik EBITDA ok. 3 %.
Nie wiadomo jeszcze czy dyrektorom operacyjnym panu Davidowi Williams z Safmarine i pani Saskia Groen-in’t-Woud z Damco bedą zaoferowane alternatywne stanowiska. Lars Jensen z SeaIntelligence Consulting powiedział , że znakiem czasu jest koniec strategii opierania się na wielu markach na głównych szlakach handlowych. Decyzja Maerska by pozbyć się nazwy Safmarine idzie w ślad za rezygnacją CMA CGM z marki APL o długiej tradycji na szlaku transpacyficznym. Ma to nastapić w przyszłym miesiącu.
Biuletyn Seatrade Maritime odnotował w swoim artykule zatytuowanym Maersk wysyła marki Damco i Safmarine na emeryturę, że duńska firma wskrzesza historyczną markę Sealand dla swych regionalnych i feederowych operacji w obu Amerykach, Azji i w Europie. Warto nadmienić jeszcze, co podkreśla biuletyn Splash 247, że Damco, którego tradycje siegają 1905 roku, stał się częścia grupy A.P. Møller-Mærsk 15 lat temu po przejęciu armatora P&O Nedlloyd.
https://theloadstar.com/apmm-to-axe-damco-and-safmarine-brands-in-restructure-affecting-27000-jobs/
https://splash247.com/safmarine-and-damco-brands-go-in-latest-maersk-reshuffle/