O Chinach w mediach w czerwcu
Chiński sukces na Księżycu
Chiny odniosły imponujący sukces, lądując na ciemnej stronie Księżyca i zbierając próbki, które teraz wracają na Ziemię. Michał Moroz, ekspert w dziedzinie technologii kosmicznych, podkreśla, że jest to efekt konsekwentnej realizacji ich kosmicznego planu, obejmującego program Chang'e trwający ponad dekadę. Oprócz oczywistego rozwoju uwagę zwraca również fakt, że chiński program kosmiczny ma istotne aspekty militarnego zastosowania, w tym system nawigacji satelitarnej i satelity szpiegowskie.
Z powodu narastającej rywalizacji między państwami, współpraca międzynarodowa w kosmosie jest obecnie znacznie trudniejsza niż przed dekadą. Europejska Agencja Kosmiczna, która wcześniej liczyła na wspólne misje z Chinami, teraz nie może tego zrealizować z powodu politycznych ograniczeń. W USA każda forma współpracy z Chinami musi być zatwierdzona przez Kongres, co ogranicza współpracę do drobnych spraw, takich jak wymiana danych orbitalnych.
Oprócz tradycyjnych graczy jak Zachód, Rosja i Chiny, coraz więcej krajów, w tym Bliski Wschód, Indie i Brazylia, intensywnie rozwija swoje programy kosmiczne, co zmienia globalną dynamikę eksploracji kosmosu.
Chiński skok technologiczny: od fabryki świata do globalnego technologicznego giganta
W ciągu ostatnich dekad Chiny przeszły transformację z "fabryki świata" do technologicznego giganta. Znaczące inwestycje w badania i rozwój zaowocowały trzykrotnym wzrostem liczby badaczy na milion mieszkańców między 2010 a 2020 rokiem. Pomimo sankcji USA, Chińskie firmy, takie jak Huawei i SMIC, wprowadziły na rynek zaawansowane technologie, w tym smartfony z chipami 7 nm i planami produkcji 5 nm. Raport australijskiego think tanku ASPI wskazuje, że Chiny przewodzą w 37 z 44 kluczowych technologii, co może skutkować ich globalnym monopolem. Program „Made in China 2025” promuje niezależność technologiczną, a firmy takie jak BYD, aktualnie największy producent samochodów elektrycznych, przyspieszają ekspansję na globalne rynki.
https://forsal.pl/swiat/chiny/artykuly/9525166,chiny-coraz-mocniejsze-w-technologiach.html
Chińska gospodarka w obliczu wyzwań
Zachód i Pekin różnie postrzegają przyszłość chińskiej gospodarki. Na tegorocznym China Development Forum skupiono się na pułapce średniego dochodu, zjawisku spowolnienia wzrostu gospodarczego po osiągnięciu średniego poziomu dochodu na mieszkańca. Chiny, bliskie osiągnięcia tego pułapu, muszą zmierzyć się z wyzwaniami demograficznymi, spadającą produktywnością i oddzieleniem technologicznym od Zachodu. Przestarzały model wzrostu oparty na eksporcie i inwestycjach wyczerpuje się. Mimo to, Chiny inwestują w nowe technologie i innowacje, starając się przejść do gospodarki opartej na zaawansowanych technologiach i usługach. Kluczowym wyzwaniem jest jednak stymulowanie wewnętrznego popytu, co wymaga reform socjalnych. Pomimo tych trudności, Chiny mają potencjał do długoterminowego planowania i inwestycji – może im to pomóc uniknąć stagnacji i znaleźć nowy model rozwoju. W przyszłości decydujące będzie zrównoważenie między popytem a podażą oraz umiejętne zarządzanie ryzykiem inwestycyjnym.
Czy unijne cła na chińskie elektryki doprowadzą do wojny handlowej?
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) ostrzega przed ryzykiem wojny handlowej w wyniku unijnych ceł na chińskie pojazdy elektryczne. Tomasz Bęben, prezes SDCM, podkreśla, że dodatkowe cła od 17,4 do 38,1% na chińskie elektryki, które mają przeciwdziałać subsydiowaniu przez Chiny, mogą sprowokować odwet Pekinu. Wojna handlowa mogłaby negatywnie wpłynąć na polski przemysł motoryzacyjny, który eksportuje części warte ponad 15 mld dolarów rocznie. Bęben zaznacza, że europejska motoryzacja jest w trakcie dużej transformacji w kierunku zeroemisyjnych pojazdów, a wyższe cła mogą osłabić konkurencyjność europejskiego przemysłu bez odpowiednich zmian w procedurach i zachętach dla inwestorów. Zdaniem CLEPA, protekcjonizm nie jest rozwiązaniem, a kluczowe jest stworzenie atrakcyjnych warunków inwestycyjnych w UE.
Zawieszona współpraca z rosyjskimi bankami
Rosyjski oddział Bank of China, specjalizujący się w obsłudze płatności w juanach, w wymianie handlowej między Chinami i Rosją ogłosił wstrzymanie współpracy ze wszystkimi bankami w Rosji, na które USA nałożyły sankcje.
Eksperci rozmawiający z rosyjskim dziennikiem "Kommiersant" uważają, że decyzja ta zwiększy ryzyko oszustw bankowych i podmioty będą próbować ominąć sankcje i korzystać z "nieprzejrzystych" pośredników podczas dokonywania płatności.
Reuters poinformował, że po majowej wizycie Władimira Putina w Chinach stworzono alternatywny kanał dla dwustronnych operacji biznesowych. W jego ramach płatności mają być dokonywane przez małe regionalne banki usytuowane w pobliżu granicy rosyjsko-chińskiej.
https://biznesalert.pl/bezpieczenstwo-finanse-banki-europa-rosja-chiny/
Kolizja na Morzu Południowochińskim: chińska straż przybrzeżna zderzyła się z filipińskim statkiem zaopatrzeniowym
Chińska straż przybrzeżna poinformowała o zderzeniu filipińskiego statku zaopatrzeniowego z chińską jednostką w pobliżu spornego atolu na Morzu Południowochińskim. Filipiński statek wpłynął na wody Drugiej Ławicy Thomasa, ignorując chińskie ostrzeżenia, co doprowadziło do lekkiej kolizji. Nie odnotowano rannych ani poważnych uszkodzeń.
Państwa te toczą spory terytorialne na Morzu Południowochińskim już od dłuższego czasu, jednak w ciągu ostatnich 18 miesięcy konflikt się zaostrzył. Obie strony oskarżają się wzajemnie o niebezpieczne manewry i kolizje w wyłącznej strefie ekonomicznej Filipin Drugiej Ławicy Thomasa.
Chiny wdrożyły nowe przepisy, które uprawniają chińską straż przybrzeżną do zatrzymywania cudzoziemców na spornych wodach Morza Południowochińskiego oraz innych obszarach na okres do 60 dni bez procesu.