O Chinach w mediach w lipcu
Porozumienie chińsko-serbskie o wolnym handlu
Umowa o wolnym handlu między Serbią a Chinami, podpisana w październiku 2023 roku, weszła w życie, wywołując kontrowersje w Unii Europejskiej. Bruksela przypomniała Serbii o zobowiązaniach związanych z przyszłym członkostwem w UE, w tym o konieczności wycofania się z dwustronnych umów o wolnym handlu. Porozumienie obejmuje 10 412 produktów serbskich i 8 930 chińskich. Choć cła nie zostaną zniesione w przypadku niektórych produktów rolnych określanych jako towarów „najbardziej wrażliwych”, to od lipca możliwy jest bezcłowy eksport z Serbii do Chin produktów farmaceutycznych, wyrobów przemysłu chemicznego i mechanicznego czy świeżych owoców i warzyw.
Pięć głównych produktów jakie są eksportowane z Serbii do Chin to: rudy i koncentraty miedzi, katody, przetworzone drewno bukowe, mrożona wołowina i silniki. Natomiast Chiny najczęściej eksportują do Serbii smartfony, piece i urządzenia klimatyzacyjne. Warto zaznaczyć, że wartość chińskich inwestycji w Serbii w latach 2014-2023 stanowiła 17,5 procent wszystkich inwestycji.
Budowa Kanału PingLu
Do 2026 roku zostanie ukończony 134,2-kilometrowy kanał PingLu w południowych Chinach, łączący prowincje YunNan, GuiZhou oraz Region Autonomiczny GuangXi Zhuang z krajami Azji Południowo-Wschodniej i Zatoką Tonkińską. Koszt budowy kanału wyniesie około 72,7 mld RMB (około 39,13 mld PLN) i umożliwi skrócenie trasy przewozu towarów do morza o ponad 560 km. Szacuje się, że do 2035 roku kanałem, którym przepływać będą mogły statki o ładowności do 5000 ton, transportowane będzie 95,5 mln ton ładunków rocznie, a do 2050 roku – 120 mln ton. W planach jest również wzniesienie największej śluzy rzecznej w Chinach o długości 300 m i szerokości 34 m.
Kanał PingLu jest pierwszym tego typu projektem w Chinach od 1949 roku. Stanowi część nowego korytarza lądowego i morskiego na zachodzie kraju. Inwestycja usprawni transport towarów między regionami południowo-zachodnimi i państwami ASEAN, wzmacniając relacje handlowe.
https://chiny24.com/wiadomosci/kanal-pinglu-w-budowie
Arctic Express nr 1 - nowa trasa handlowa przez Północny Szlak Morski
Na początku lipca 2024 roku chińskie przedsiębiorstwo NewNew Shipping Line uruchomiło nowy szlak handlowy Arctic Express nr 1, który przebiega przez Północny Szlak Morski (NSR). Trasa o długości 1200 km koleją i 6600 mil morskich drogą morską skraca czas dostaw do 20-25 dni. Planowane przewozy w 2024 roku to ponad 20 tys. TEU.
Arctic Express nr 1 łączy porty Szanghaj i Ningbo z Archangielskiem, skąd ładunki będą dostarczane koleją do Moskwy i Petersburga. Uroczystość otwarcia odbyła się w terminalu Biełyj Rast, nowym terminalu kontenerowym 30 km od Moskwy, który jest częścią rozwoju infrastruktury kolejowej Rosji.
Nowa trasa ma przyspieszyć handel między Rosją a Chinami, a także wspierać rozwój Arktyki i „Ice Silk Road”. W 2023 roku handel między Chinami a Rosją osiągnął rekordowy poziom, podczas gdy wymiana z USA spadła. W 2024 roku terminal Ust-Luga w Rosji obsłużył pierwszy kontenerowiec NewNew Star, a przeładunki kontenerów w rosyjskich portach bałtyckich wzrosły o 97%.
Niebezpieczne żywioły w Państwie Środka
Gaemi najpotężniejszy tajfun roku, uderzył we wschodnie wybrzeże Chin i zagraża 600 tys. mieszkańców prowincji Fujian.
Według prognoz będzie się przemieszczał na północny zachód państwa z prędkością ok. 20 km na Władze chińskie ewakuowały już około ćwierć miliona osób i ogłosiły wysoki poziom alarmu powodziowego. Sytuacja jest uznawana za "ponurą i skomplikowaną", ale na razie brak szczegółowych informacji o szkód i ofiarach. Tajfun przemieszcza się na północny zachód z prędkością około 20 km/h i ma dotrzeć do prowincji Jiangxi wieczorem. Oprócz silnych wiatrów, spodziewane są intensywne opady deszczu do 300 mm oraz porywiste wiatry w co najmniej 10 prowincjach.
Ekologiczne rozwiązania dla chińskich elektrowni węglowych
Chiny planują zwiększyć wsparcie finansowe dla projektów modernizacji elektrowni węglowych, dążąc do zmniejszenia emisji o 50% do 2027 roku, jak podał Bloomberg. W ramach pierwszej fazy, która rozpocznie się w przyszłym roku, celem jest obniżenie emisji o 20% na jednostkę wytworzonej energii. W drugiej fazie, do 2027 r., emisja ma być zredukowana o połowę. Dokładne kwoty wsparcia finansowego i liczba modernizowanych elektrowni nie zostały jeszcze określone. Pomimo rosnącego udziału odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr i słońce, Chiny nadal uznają węgiel za kluczowy dla bezpieczeństwa energetycznego.
Chińska analiza próbki z Księżyca
Niemal cztery lata temu w ramach misji Chang’e 5, została pobrana próbka z powierzchni Księżyca. Chińscy badacze odkryli, że znajduje się w niej naturalnie występujący "kilkuwarstwowy grafen". Odkrycie to może przynieść nowe informacje na temat wczesnej ewolucji geologicznej Księżyca a nawet obalić teorię o jego powstaniu w wyniku zderzenia małej planety z Ziemią. Może to także wpłynąć na przyszłe plany związane z eksploatacją zasobów Księżyca.
Niedawno w ramach misji Chang’e 6 pobrano materiał z niewidocznej dla naszej planety strony Księżyca ale analiza tych materiałów jeszcze trwa i zakończy się pod koniec roku. Ge Ping, nadzorujący chińskie programy księżycowe, zaznaczył jednak, że nowe próbki wydają się być "grubsze i bardziej lepkie" niż te z wcześniejszej misji.
Wzrost przeładunków w największych portach chińskich
Mimo globalnych zawirowań, takich jak konieczność zmiany tras żeglugowych na skutek ataków Huti na Morzu Czerwonym, handel między Azją a Ameryką Północną i Europą pozostał stabilny. W pierwszej połowie 2024 roku największe porty kontenerowe w Chinach odnotowały wzrost przeładunków o 8,5% w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku, osiągając łącznie 162 miliony TEU. W Szanghaju przeładowano 25,5 miliona kontenerów, co oznacza wzrost o 7,5% w porównaniu do tego samego okresu zeszłego roku. Jedynym portem, gdzie zanotowano spadek, był Xiamen, z 3,9% obniżeniem przeładunków.
https://www.gospodarkamorska.pl/przeladunki-kontenerow-w-chinach-w-gore-79505