O Chinach w mediach w listopadzie
Kosmiczny plan Chin
Chiny zaprezentowały „Krajowy średnio- i długoterminowy plan rozwoju nauki o kosmosie (2024-2050)”, który ma uczynić kraj potęgą kosmiczną do 2050 r. Kluczowe cele obejmują wyznaczanie misji, rozwój badań podstawowych, budowę zespołów naukowych, osiąganie przełomowych wyników oraz zdobycie pozycji lidera w nauce o kosmosie.
Plan skoncentrowany jest na pięciu obszarach: badaniu głębokiego Wszechświata, fal grawitacyjnych, relacji Słońce-Ziemia, możliwości zamieszkania na planetach oraz praw fizycznych w warunkach kosmicznych. Obejmuje trzy etapy: rozbudowę stacji kosmicznej i eksplorację Księżyca do 2027 r., rozwój międzynarodowej stacji badawczej (2028–2035) oraz realizację ponad 30 misji kosmicznych do 2050 r.
Idea opracowana przez Chińską Akademię Nauk i ponad 500 instytucji, zakłada też współpracę z 17 krajami nad budową międzynarodowej stacji badawczej na Księżycu.
Chiński plan podboju kosmosu na lata 2025-2050 - Chiny24.com
Pekińskie samochody elektryczne zagrożeniem dla amerykańskich producentów?
Firma XiaoMi uruchomiła w Pekinie inteligentną fabrykę produkującą smartfony, wykorzystującą automatykę, robotykę, IoT, AI i analizę danych. Dzięki elastyczności i wydajności fabryka może skonfigurować linię produkcyjną w jeden dzień i wytwarzać smartfon co 6 sekund, osiągając roczną zdolność produkcyjną 10 mln urządzeń.
W październiku Jim Farley, dyrektor generalny Forda, pochwalił elektryczny SUV Xiaomi SU7, którym jeździ od pół roku. Powiedział, że firma jest „potężnym graczem w branży motoryzacyjnej” i podkreślił zaawansowanie chińskiego przemysłu samochodów elektrycznych, uznając ją za zagrożenie dla amerykańskich producentów.
SU7 jest pierwszym samochodem elektrycznym XiaoMi, który został zaprojektowany i produkowany w ramach spółki córki Xiaomi Automobile, utworzonej w 2021 roku.
24 października David Pittard pobił rekord Nürburgring Nordschleife, prowadząc prototyp Xiaomi SU7 Ultra, osiągając czas 6:46,874 minuty, pokonując wynik Porsche Taycan (7:07,55).
Świat Xiaomi: Smart Factory i Super Samochody - Chiny24.com
Chiny na drodze do technologicznej niezależności: rozwój sektora mikroprocesorów
Chiny intensywnie rozwijają przemysł półprzewodników, zmierzając do uniezależnienia się od zachodnich technologii. Kluczowe osiągnięcia obejmują produkcję pierwszych krajowych maszyn litograficznych DUV, zdolnych wytwarzać chipy poniżej 8 nm, co dotychczas wymagało importu z Holandii lub USA.
Ponadto, Chińskie Centrum Badań nad Superkomputerami stworzyło mikroprocesor 4 nm, a XiaoMi opracowało projekt chipu 3 nm do swoich najnowszych smartfonów, choć jego produkcja wciąż opiera się na tajwańskim TSMC.
Mimo braku pełnej samodzielności w najnowszych technologiach, Chiny dominują w produkcji starszej generacji chipów, które mają 30% udziału w globalnym rynku i są powszechnie stosowane w motoryzacji, AGD oraz przemyśle. Dzięki znacznemu skróceniu czasu od projektu do wdrożenia, kraj szybko redukuje zależność od zagranicznych dostawców, wzmacniając wewnętrzne łańcuchy dostaw.
Chiny na drodze do niezależności w produkcji mikroprocesorów - Chiny24.com
Rozwój Korytarza Środkowego: nowe inwestycje i plany
Kraje wzdłuż transkaspijskiego Korytarza Środkowego chcą zwiększyć przepustowość i skrócić czas przewozów na trasie łączącej Chiny, Azję Środkową, Bliski Wschód i Europę z pominięciem Rosji. 12 listopada podpisano porozumienie o budowie terminalu przeładunkowego w porcie Alyat, zawarte przez Port Morski Baku, Koleje Kazachskie i firmę Xi’an Free Trade Port.
Nowy port kontenerowy nad Morzem Kaspijskim, zajmujący 40 ha, ma umożliwić przeładunek 350 tys. kontenerów rocznie. Znajdzie się w nim plac na 1000 kontenerów oraz magazyny o powierzchni 5000 m².
Rekordowe wyniki kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku
Liczba pociągów kursujących między Chinami a Europą w ramach usługi China-Europe Express przekroczyła 100 tys. Pierwszy pociąg wyruszył w 2011 roku, a stutysięczny, oznaczony jako X8083, ł 15 listopada odjechał ze stacji Tuanjiecun w Chongqing do Duisburga.
Od początku działania szlaku przewieziono ponad 11 mln TEU. Rozwój tego intermodalnego połączenia wpłynął na powstanie ponad 20 tys. miejsc pracy i przyczynił się do licznych inwestycji logistycznych w krajach znajdujących się wzdłuż trasy.
Dzięki modernizacji infrastruktury i uproszczeniu procedur celnych czas realizacji 10 tys. przejazdów skrócono z ponad 7 lat do zaledwie pół roku. Obecnie pociągi łączą ponad 100 miast w 11 krajach azjatyckich z 227 miastami w 25 krajach Europy, przewożąc 50 tys. różnych produktów w 53 kategoriach.
Liczba pociągów uruchomionych na NJS przekroczyła 100 tysięcy - IntermodalNews IntermodalNews
Port Chancay: Nowy Hub logistyczny Ameryki Łacińskiej
W Peru otwarto port Chancay, który jest strategicznym projektem w ramach chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku. Inwestycja, położona 60 km od Limy, została zrealizowana przez chińską Cosco Shipping i peruwiańską Volcan, przy nakładzie 3,5 mld dolarów. Port, uznawany za technologicznie najnowocześniejszy w Ameryce Łacińskiej, wyposażony jest w zautomatyzowane systemy przeładunkowe i infrastrukturę do obsługi największych kontenerowców.
Początkowo obsłuży on 1,5 mln TEU rocznie, co wraz z pobliskim Callao daje regionowi wyższą przepustowość niż brazylijski Santos, który jest największym portem kontynentu.
Czas transportu z Ameryki Południowej do Azji znacznie się skróci – droga do Chin i Japonii zmniejszy się z 35 do 25 dni. Port ułatwi również eksport kluczowych surowców, takich jak miedź, lit, soja i mięso, oraz import chińskich pojazdów elektrycznych i stali, wzmacniając partnerstwo handlowe między Chinami a Ameryką Łacińską.
Zbudowany przez Chiny port Chancay w Peru rozpoczyna pracę - Chiny24.com
Chiny „złotem płynące”
Agencja Xinhua poinformowała, że chińscy geolodzy w prowincji Hunan, natrafili na imponujące złoża złota, których wartość szacuje się na 82,9 mld dolarów (ok. 340 mld zł). Dotychczas odkryto ponad 300 ton tego kruszcu, a naukowcy szacują, że na jeszcze większych głębokościach może czekać kolejne 1000 ton.
Z danych Światowej Rady Złota wynika, że Chiny, są aktualnie największym producentem złota na świecie, gdzie w 2023 roku odpowiadały za około 10% globalnej produkcji.
Odkrycie w Hunan dodatkowo wzmacnia pozycję Państwa Środka jako lidera w tej branży.
Chińczycy znaleźli skarb. Złoże złote jest warte ponad 80 mld dol.