O Chinach w mediach w lutym
Chiny w wyścigu kosmicznym: nowe ambicje i przełomowe technologie
Chiny, które jeszcze kilka dekad temu pozostawały w tyle za światowymi potęgami kosmicznymi, dziś są jednym z kluczowych graczy w tej dziedzinie. Dzięki ambitnym programom i znaczącym inwestycjom Pekin realizuje kolejne przełomowe misje. W 2019 roku Chiny jako pierwsze w historii wylądowały na niewidocznej stronie Księżyca w ramach misji Chang’e-4, a rok później sprowadziły na Ziemię próbki księżycowego gruntu. Ich program eksploracji kosmosu obejmuje zarówno misje naukowe, jak i rozwój sektora komercyjnego. Rozwijana jest także stacja kosmiczna Tiangong, której pierwszy moduł został umieszczony na orbicie w 2021 roku, a pełna operacyjność planowana jest na 2024 rok.
Ambicje Pekinu sięgają daleko w przyszłość. Planuje on budowę bazy księżycowej, kolejne misje marsjańskie oraz rozwój komercyjnych lotów kosmicznych. Mimo wyzwań, takich jak konkurencja ze strony USA i Europy oraz międzynarodowe sankcje technologiczne, Chiny konsekwentnie umacniają swoją pozycję jako jeden z liderów eksploracji kosmosu.
Chińska wizja eksploracji kosmosu: Ambicje, osiągnięcia i przyszłość - Chiny24.com
USA nakłada nowe cła
Donald Trump ogłosił nałożenie nowych ceł na towary z Chin, Kanady i Meksyku, uzasadniając decyzję zagrożeniem związanym z napływem fentanylu z tamtych rejonów. Na produkty z Chin wprowadzono 10% cła, a na towary z Kanady i Meksyku – 25% (z wyjątkiem ropy naftowej, objętej 10% stawką). Trump uzasadnił swoje decyzje obawą o bezpieczeństwo narodowe USA, twierdząc, że narkotyki, zagrażają amerykańskiemu społeczeństwu.
W odpowiedzi Kanada i Meksyk zapowiedziały działania odwetowe. Prezydent Meksyku, Claudia Sheinbaum, stanowczo odrzuciła oskarżenia i podkreśliła, że, Meksyk podjął zdecydowane kroki w walce z przemytem. Natomiast premier Kanady, Justin Trudeau, ogłosił sankcje wobec amerykańskich firm w tym ograniczenie dostępu do surowców krytycznych i zablokowanie amerykańskich firm w przetargach publicznych. Pomimo napięć, strony wyrażają chęć rozwiązania konfliktu drogą dyplomatyczną.
Trump nałożył wysokie cła na import z Chin, Kanady i Meksyku. Te odpowiadają - Bankier.pl
80% wzrost transportu kolejowego – Polska na czele
W 2024 r. przewozy kolejowe między Chinami a UE wzrosły o 80%, co było efektem problemów w transporcie morskim na Morzu Czerwonym. Polska pozostała głównym punktem tranzytowym, przyjmując 88,5% ładunków do UE. Łącznie przewieziono 380,4 tys. TEU, z czego 292,95 tys. TEU trafiło do Polski. Niemcy, Belgia i Holandia zwiększyły import, ale eksport UE do Chin spadł o 26,7%, głównie z powodu mniejszego ruchu z Niemiec. Polska, w przeciwieństwie do Niemiec, zwiększyła eksport o 24,3%.
Polska destynacja dominowała w przewozach koleją z Chin do UE - IntermodalNews IntermodalNews
Nowy radar Chin – przełom w obronie przeciwrakietowej
Chiny zaprezentowały nowoczesny system radarowy, zdolny do wykrywania zagrożeń z odległości tysięcy kilometrów. Instalacja, wielkości sześciopiętrowego budynku, wyróżnia się ośmiokątną matrycą i nowoczesną technologią umożliwiającą szybkie skanowanie przestrzeni bez mechanicznego obracania anteny. Radar ma wspierać systemy antybalistyczne, takie jak HQ-19, zdolne do przechwytywania celów na wysokości 200 km. To kolejny krok w długoletnich inwestycjach Chin w obronę przeciwrakietową, znacząco wzmacniający zdolności Pekinu w zakresie monitorowania i neutralizowania zagrożeń.
Teraz zobaczą wszystko. Chiny zbudowały radar, który góruje nad miastami
Czy Chiny rzeczywiście kontrolują Kanał Panamski?
Prezydent USA, w jednym ze swoich przemówień, zasugerował, że Chiny kontrolują Kanał Panamski. W rzeczywistości kanał, otwarty w 1914 roku, był zarządzany przez USA do 1999 roku, a od tego czasu pozostaje pod pełną kontrolą Panamy. Choć chińskie firmy inwestują w porty i logistykę w regionie, nie mają wpływu na decyzje operacyjne ani administracyjne dotyczące kanału. Wypowiedź prezydenta wpisuje się w narastającą rywalizację między USA a Chinami, lecz nie znajduje potwierdzenia w faktach. Panama pozostaje niezależnym zarządcą jednego z najważniejszych szlaków handlowych świata.
"Głębokie ubolewanie". Chiny reagują na decyzję Panamy
Meituan rozwija sieć magazynów dla szybszych dostaw
Chiński gigant technologiczny Meituan intensywnie rozbudowuje swoją infrastrukturę logistyczną, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na błyskawiczne dostawy, i skrócić czas dostaw do 30 minut. Firma inwestuje w nowoczesne centra magazynowe oraz technologie, takie jak robotyka i sztuczna inteligencja, aby zwiększyć efektywność procesów dystrybucyjnych. Konkurencja na rynku dostaw natychmiastowych w Chinach jest ogromna, jednak dzięki silnej pozycji i innowacyjnemu podejściu, Meituan ma szansę umocnić swoją dominację w sektorze usług lokalnych.
Chiński gigant Meituan rozszerza sieć magazynów dla przyspieszenia dostaw - Chiny24.com