O Chinach w mediach w maju 2025
Omijanie amerykańskich ceł
Po wygaśnięciu ulg de minimis, które pozwalały na import tanich towarów z Chin do USA bez obowiązku płacenia ceł, chińska platforma Temu znalazła sposób na obejście przepisów. Obecnie produkty są wysyłane z magazynów zlokalizowanych na terenie Stanów Zjednoczonych, co umożliwia tymczasowe utrzymanie niskich cen. Jak zauważa CNN News, nie oznacza to jednak przeniesienia produkcji do USA, gdyż towary nadal powstają w Chinach, a jedynie są składowane w amerykańskich magazynach.
Temu i Shein od lat rozwijają lokalną infrastrukturę logistyczną w USA, jednak eksperci podkreślają, że zapasy w magazynach w końcu się wyczerpią. Gdy do tego dojdzie, ceny produktów mogą wzrosnąć z powodu nowych taryf celnych. Już teraz wielu użytkowników zauważa, że niektóre towary na platformie oznaczone są jako „niedostępne”.
Temu chwilowo "obeszło" cła Trumpa. "Wysyłką zajmą się firmy z USA" - Bankier.pl
Tragedia na rzece w Chinach
Podczas gwałtownej burzy z gradem, doszło do poważnego wypadku na rzece w pobliżu miasta Qianxi, w południowo-zachodnich Chinach. Silny wiatr doprowadził do wywrócenia czterech promów wycieczkowych, w wyniku czego zginęło co najmniej dziewięć osób, a jedna uznawana jest za zaginioną.
Według agencji Xinhua, na pokładach znajdowały się łącznie 84 osoby. Z wody wydobyto 83 pasażerów, jednak dziewięciu nie udało się uratować. Władze poinformowały, że promy nie były przeciążone, a przyczyny tragedii są obecnie badane.
Cztery promy przewróciły się na rzece w Chinach. Co najmniej dziewięć ofiar | PortalMorski.pl
Chiny sprawdzają co się kryje na Księżycu
Zespół chińskich naukowców opublikował na łamach prestiżowego czasopisma Science Bulletin nowe wyniki badań dotyczące obecności wody na Księżycu. Analizy wskazują, że woda może występować w postaci lodu pod powierzchnią, szczególnie w tzw. „zimnych pułapkach” wokół południowego bieguna, gdzie temperatura spada do -250°C. Do zdalnych analiz badacze wykorzystali radar SYISR oraz radioteleskop FAST, co pozwoliło oszacować, że nawet 6% powierzchniowego regolitu w tych obszarach może zawierać lód. Co więcej, głębsze warstwy gruntu mogą skrywać znacznie większe zasoby.
Eksperci podkreślają, że choć dane są obiecujące, konieczne są dalsze badania. W 2026 roku Chiny planują wysłanie sondy Chang’e-7, której celem będzie dokładne określenie zasobów lodu w rejonie południowego bieguna Księżyca. Obecność wody ma kluczowe znaczenie dla przyszłych misji załogowych i budowy baz księżycowych. Może również umożliwić produkcję tlenu i paliwa bezpośrednio na miejscu, co stanowiłoby przełom w eksploracji kosmosu.
Chiński radar w poszukiwaniu lodowych skarbów Księżyca - Chiny24.com
USA wprowadzają wysokie opłaty portowe dla chińskich statków
Stany Zjednoczone planują wprowadzenie opłat portowych dla statków zbudowanych w Chinach, zawijających do amerykańskich portów. Opłaty mają wynosić do 1,5 miliona dolarów za zawinięcie, w zależności od udziału chińskich jednostek we flocie operatora. Celem jest ograniczenie chińskiej dominacji w przemyśle stoczniowym i wzmocnienie krajowej żeglugi.
Nowe regulacje mogą zwiększyć koszty dla armatorów i importerów, co może przełożyć się na wyższe ceny dla konsumentów. Eksperci ostrzegają przed możliwym przeniesieniem transportu do portów w Kanadzie czy Meksyku oraz potencjalnymi działaniami odwetowymi ze strony Chin.
Chińska flota widmo
Chiny rozwijają zaawansowaną technologię walki elektronicznej, która może diametralnie zmienić równowagę sił na morzach. Opracowany system pozwala jednemu okrętowi symulować obecność wielu jednostek, myląc wrogie systemy radarowe i potencjalnie dezorientując dowódców przeciwnika.
Za projektem stoi Pekiński Instytut Telemetrii, który wykorzystał proste, lecz skuteczne komponenty – 1-bitowe procesory i cztery współpracujące ze sobą urządzenia zakłócające.
Celem systemu jest nie tylko zakłócanie, ale także aktywne wprowadzanie przeciwnika w błąd poprzez generowanie fałszywych odczytów. To kolejny krok w rozwijaniu strategii asymetrycznego odstraszania, tak ważnej w przypadku ewentualnych napięć na Pacyfiku.
Jeden okręt udaje całą flotę. Tak Chiny oszukują radary przeciwnika
Brazylia i Chiny zacieśniają współpracę
W obliczu globalnych napięć handlowych Brazylia wybiera drogę pogłębiania relacji z Chinami. Wizyta prezydenta Luli da Silvy w Pekinie ma charakter nie tylko polityczny, ale przede wszystkim gospodarczy. Planowane jest podpisanie licznych umów w sektorach takich jak rolnictwo, energetyka, zdrowie czy kultura.
Ważnym elementem rozmów była kwestia infrastruktury logistycznej, kluczowej dla sprawnego eksportu towarów rolnych do Azji. Brazylia chce przyciągnąć chińskie inwestycje w kolej i porty, co ma pomóc jej konkurować z USA na światowych rynkach.
W świetle napięć wywołanych polityką celną Donalda Trumpa, brazylijsko-chińska współpraca zyskuje także wymiar strategiczny. Lula mówi wprost o „kroku naprzód” w relacjach dwustronnych – i nie ukrywa ambicji, by Brazylia odegrała większą rolę w kształtowaniu globalnych sojuszy gospodarczych.
Brazylia jeszcze bliżej Chin. Rozmowy m.in. o poprawie logistyki - GospodarkaMorska.pl
Chiny uderzają cłami w Stany Zjednoczone, Unię Europejską i Azję
Pekin ogłosił wprowadzenie ceł antydumpingowych na polioksymetylen (POM), kluczowe tworzywo używane w produkcji komponentów do samochodów i sprzętu AGD. USA zostały objęte najwyższą stawką – 74,9 proc. Import z UE i Japonii obłożono taryfami sięgającymi 35,5 proc., a z Tajwanu – do 32,6 proc.
Cła są efektem dochodzenia wszczętego w maju 2024 r., w odpowiedzi na wcześniejsze restrykcje handlowe ze strony Stanów Zjednoczonych. To kolejny epizod w trwającej napiętej rywalizacji gospodarczej pomiędzy największymi graczami światowego rynku.
Kazachstan inwestuje w przyszłość- buduje trzeci suchy port
Ministerstwo Transportu Kazachstanu zapowiedziało budowę trzeciego suchego portu w miejscowości Bakhty, który ma powstać do 2028 roku i stać się kluczowym ogniwem euroazjatyckiego handlu. Równocześnie trwają prace nad infrastrukturą kolejową, której przepustowość znacznie zwiększy możliwości handlu między Azją a Europą.
Terminal zajmie niemal 1000 hektarów i wraz z towarzyszącą infrastrukturą kolejową, pozwoli zwiększyć łączną przepustowość granicy chińsko-kazachskiej do imponujących 100 mln ton rocznie.