O Chinach w mediach w marcu
Wojna handlowa USA-Chiny przybiera na sile
W 2024 roku napięcia handlowe między USA a Chinami osiągnęły nowy poziom, prowadząc do eskalacji wojny celnej. Administracja USA nałożyła 10-procentowe cła na chińskie towary warte 300 miliardów dolarów, uzasadniając to nieuczciwymi praktykami Pekinu, takimi jak subsydiowanie rodzimych firm i przymusowy transfer technologii. W odpowiedzi Chiny wprowadziły 15-procentowe opłaty na kluczowe amerykańskie produkty rolne, w tym soję, kukurydzę i pszenicę. Działania te uderzyły w amerykańskich farmerów i przedsiębiorstwa, jednocześnie skłaniając Chiny do zwiększenia importu z Brazylii i Argentyny.
Administracja USA, dążąc do zmiany chińskich praktyk handlowych, nie osiągnęła zamierzonych celów – zamiast osłabić Chiny, nałożone taryfy podniosły koszty dla amerykańskich firm i konsumentów. Konflikt handlowy odbił się również na globalnej gospodarce, spowalniając jej wzrost do 2,8%. co jest najniższym poziomem od dekady.
Satelitarne bitwy w kosmosie
Chiny rozpoczęły testy zaawansowanych technologii kosmicznych, przeprowadzając skoordynowane manewry satelitów na orbicie. Ich działania wzbudziły niepokój wśród amerykańskich dowódców, a generał Michael Guetlein z Sił Kosmicznych USA określił je mianem „walk powietrznych”, podkreślając, że Pekin i Moskwa coraz szybciej zmniejszają swoją technologiczną zależność od Stanów Zjednoczonych.
Podczas testów eksperymentalne satelity Shiyan-24C oraz Shijian-6 05A/B testowały nowe technologie, które potencjalnie mogą posłużyć do zakłócania łączności czy przechwytywania obiektów na orbicie.
Eksperci wskazują, że technologie te mogą być wykorzystywane do zagłuszania sygnałów, oślepiania systemów laserowych, a nawet zastosowania broni energetycznej, co potencjalnie stanowi zagrożenie dla stabilności i równowagi sił w przestrzeni kosmicznej.
https://wiadomosci.wp.pl/chiny-cwicza-bitwy-pomiedzy-satelitami-na-orbicie-7138128998128256a
Megaport Tuas – przyszłość globalnej logistyki w Singapurze
Megaport Tuas w Singapurze, uruchomiony we wrześniu 2022 roku, to jeden z najnowocześniejszych hubów logistycznych na świecie. Od początku działalności obsłużył 10 milionów kontenerów, a docelowo jego roczna przepustowość ma wzrosnąć do 65 milionów TEU, czyniąc go największym w pełni zautomatyzowanym terminalem kontenerowym.
Tuas przejmie ruch z terminali PSA i Pasir Panjang, które zostaną zamknięte w 2027 i 2040 roku. Dzięki autonomicznym pojazdom AGV, zautomatyzowanym dźwigom oraz inteligentnym systemom zarządzania port znacząco zwiększy efektywność i ograniczy emisję CO₂ o 50% a energooszczędne technologie, w tym panele fotowoltaiczne, zmniejszą zużycie energii o 60%.
W lutym 2024 roku Tuas posiadał osiem nabrzeży i zatrudniał 500 osób, a Singapur pozostawał drugim największym portem przeładunkowym na świecie (41,12 mln TEU). Pełne ukończenie inwestycji umocni jego pozycję jako kluczowego węzła globalnego handlu i symbolu innowacji w logistyce morskiej.
Nowe partnerstwo logistyczne między COSCO Shipping a BLG Logistics
COSCO Shipping Carriers i BLG Logistics podpisały umowę o współpracy w zakresie transportu towarów ciężkich z Chin do Europy, ze szczególnym uwzględnieniem przewozu samochodów. Bremerhaven ma stać się kluczowym portem wejściowym dla chińskich producentów, oferując im kompleksowe rozwiązania logistyczne. COSCO planuje realizację co najmniej dwóch połączeń miesięcznie, a BLG Logistics udostępni swoją infrastrukturę oraz sieć terminali morskich i śródlądowych, usprawniając dostawy na rynek europejski.
Partnerstwo budzi jednak obawy związane z ekspansją chińskiego sektora motoryzacyjnego i jego wpływem na europejski przemysł, zwłaszcza w Niemczech. W odpowiedzi na rosnącą konkurencję UE planuje podwyższenie ceł na chińskie pojazdy elektryczne. W tle pozostaje również polityka handlowa USA, która może skłonić Chiny do zwiększenia obecności w Europie.
https://www.gospodarkamorska.pl/chiny-chca-zwiekszyc-transport-samochodow-do-europy-83787
Chińskie linie NewNew Shipping Line rozwijają transport przez Arktykę
Chińska firma NewNew Shipping Line planuje rozszerzenie wykorzystania Północnej Drogi Morskiej we współpracy z Rosją. W 2024 roku jej kontenerowce zrealizowały 13 rejsów między Szanghajem a Archangielskiem, przewożąc ponad 20 tys. TEU. Mimo krótszego sezonu żeglugowego obsłużono dziesięciokrotnie więcej kontenerów niż w 2023 roku.
Sukces arktycznego serwisu „Arctic Express No. 1” skłonił firmę do dalszych inwestycji. Nowe jednostki o klasie lodowej, budowane w Chinach, mają wydłużyć okres żeglugi od czerwca do grudnia. Kontenery transportowane do Archangielska będą dalej przewożone koleją do Moskwy.
https://www.gospodarkamorska.pl/chinskie-linie-kontenerowe-stawiaja-na-droge-przez-arktyke-84134
Nowe połączenie kolejowe między Chinami a Polską omijające Rosję
Koleje Kazachstanu (KTZ Express) i China Railway Container Transport (CRCT) uruchomiły nowe połączenie kolejowe między Chinami a Polską, omijające Rosję. Pierwszy pociąg wyruszył 3 marca z Chengdu do Łodzi, transportując podzespoły do telewizorów. Trasa prowadzi przez Kazachstan, Turkmenistan, Iran i Turcję, a czas przejazdu wynosi od 52 do 60 dni. Choć jest dłuższa niż tradycyjny szlak przez Małaszewicze, nowa alternatywa ma na celu usprawnienie transportu między krajami Azji Środkowej, Chinami i Europą.
Kazachstan, dzięki swojej centralnej lokalizacji w Eurazji, staje się kluczowym hubem transportowym. KTZ inwestuje w rozbudowę infrastruktury, zwiększając przepustowość przejść granicznych z Chinami. W pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku wzrost wolumenu transportu wyniósł 18%, co potwierdza rosnącą rolę Kazachstanu w globalnym transporcie ładunków.
Zielony mur nad pustynią: chińska rewolucja ekologiczna w Azji i Afryce
Chiny prowadzą kompleksową i cichą rewolucję ekologiczną, koncentrując się na walce z pustynnieniem, które dotyka zarówno Azję, jak i Afrykę. Od lat 50. XX wieku kraj ten podjął ambitne działania na rzecz zalesiania, które doprowadziły do zwiększenia powierzchni lasów o ponad 50 milionów hektarów. Jednym z najważniejszych projektów jest “Zielony Pas Takla Makan” – pas zalesienia otaczający największą pustynię Chin, Takla Makan, o długości ponad 3000 km, który skutecznie zatrzymuje rozprzestrzenianie się piasków. Wykorzystanie tradycyjnych metod, jak siatki piaskowe, w połączeniu z nowoczesnymi technologiami, pozwoliło przywrócić życie na terenach, które wcześniej były uważane za martwe.
Chiny angażują się również w projekty ekologiczne w Afryce, wspierając budowę “Wielkiej Zielonej Ściany” – pasa zieleni o długości 7700 km, obejmującego obszary od Senegalu po Dżibuti. W tym regionie wprowadzają gatunki roślin odporne na suszę oraz dzielą się wiedzą na temat rolnictwa pustynnego. Dodatkowo, w miejscach takich jak Senegal, wykorzystywane są chińskie technologie, w tym panele słoneczne i systemy akwaponiki pustynnej, które pomagają w zrównoważonym wykorzystaniu zasobów.
Chiny mogą zrezygnować z importu ropy naftowej w ciągu 20 lat
Chiny, będące największym importerem ropy na świecie, mogą w ciągu najbliższych dwóch dekad znacząco zmniejszyć, a nawet całkowicie zrezygnować z jej importu. Liu Hanyuan, deputowany do Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych, wskazuje, że kluczowym czynnikiem w tej transformacji będzie przyspieszona elektryfikacja transportu oraz intensywny rozwój odnawialnych źródeł energii. Chiny już teraz są światowym liderem w produkcji pojazdów elektrycznych, a masowe przejście na napędy elektryczne pozwoli na zmniejszenie zależności od ropy, która obecnie zaspokaja 70% krajowego zapotrzebowania. Równocześnie, kraj ten stawia na rozwój energii wiatrowej i słonecznej, a także redukcję wykorzystania węgla, z planem osiągnięcia neutralności węglowej do 2060 roku. Dzięki tym ambitnym działaniom, Chiny mają szansę stać się liderem zielonej transformacji energetycznej, a ich zależność od importu ropy może ulec drastycznemu zmniejszeniu.
https://chiny24.com/news/chiny-moga-przestac-importowac-rope-w-ciagu-20-lat