O Chinach w mediach w październiku 2025
Październik w Chinach upłynął pod znakiem intensywnych wydarzeń – od rekordowych podróży w czasie „Złotego Tygodnia”, przez dynamiczny rozwój technologii i przemysłu, po zmagania z żywiołem i sukcesy w energetyce jądrowej. Wydarzenia te pokazują skalę przemian i ambicji Państwa Środka – zarówno w sferze gospodarczej, jak i technologicznej.
Serdecznie zapraszamy do przeczytania artykułu:
Rekordowy Złoty Tydzień w Chinach
Tegoroczny „Złoty Tydzień”, łączący Święto Narodowe i Święto Środka Jesieni, przyniósł historyczny rekord mobilności Chińczyków. Już 25 września kolej przewiozła 23,13 mln pasażerów w ciągu doby – najwięcej w historii. Od 25 września do 2 października z usług kolei skorzystało 145 mln osób, a każdego dnia kursowało ponad 1500 dodatkowych pociągów.
W turystyce krajowej dominowały nowe trendy: wzrost zainteresowania muzeami i miejscami historycznymi, moda na tzw. „odwrotne podróże” do mniej znanych miast, eksplozja turystyki kulinarnej oraz popularność „czerwonej turystyki” – wyjazdów do miejsc związanych z historią Komunistycznej Partii Chin.
Dane z Alipay pokazują, że wydatki na podróże i rozrywkę wzrosły o kilkadziesiąt procent rok do roku. „Złoty Tydzień 2025” stał się symbolem powrotu konsumpcyjnego optymizmu i siły chińskiego rynku wewnętrznego.
https://chiny24.com/wiadomosci/chiny-w-ruchu-zloty-tydzien-bije-kolejne-rekordy-a-turystyka-kwitnie
Dron-matka z Chin: daleki lot i tysiąc zadań
Chiński przemysł zbrojeniowy rozwija bezzałogową platformę SS-UAV (Jiutian/AVIC), pokazaną w listopadzie 2024 r. To duży dron o rozpiętości 25 m i długości 16,35 m, ładowności do 6 ton, zasięgu ~7000 km i czasie lotu ok. 12 godzin (pułap ~15 000 m, prędkość maks. ~700 km/h). Może przenosić pociski przeciwokrętowe i bomby szybujące oraz wypuszczać do 100 mniejszych dronów (w tym amunicji krążącej).
Konstrukcja jest modułowa — dopuszcza instalację radaru SAR, systemów walki elektronicznej i dodatkowych zbiorników — oraz wieżyczkę EO/IR z łącznością satelitarną. SS-UAV ma pełnić rolę uzupełniającą wobec załogowych samolotów: wykonywać długotrwałe misje uderzeniowe i nasycać pole walki bez ryzyka dla pilotów. Nie jest jednak platformą stealth, więc jego przeżywalność zależy od wsparcia i warunków operacyjnych.
Chiny odkryły karty. 6-tonowy statek-matka uzupełniający myśliwiec to już rzeczywistość
Siła żywiołu w Chinach
Na początku października południowe regiony Chin nawiedził tajfun Matmo, uderzając we wschodnie wybrzeże hrabstwa Xuwen w prowincji Guangdong. Wiatr osiągał prędkość 151 km/h, powodując zniszczenia i masowe ewakuacje.
W mieście Zhanjiang ponad 116 tys. osób przeniesiono do tymczasowych schronień, a władze zawiesiły loty, transport publiczny i działalność wielu firm. Loty i promy na wyspie Hainan odwołano już dzień wcześniej.
Matmo uderzył w czasie trwającego Złotego Tygodnia – ośmiodniowego święta, w którym Chińczycy odbywają miliardy podróży. Wcześniej ten sam żywioł spustoszył Filipiny.
Chińska misja Tianwen 3 może wyprzedzić NASA
Opóźnienia w amerykańskim programie Mars Sample Return otwierają drogę Chinom do historycznego sukcesu — jako pierwsi mogą sprowadzić na Ziemię próbki z Marsa. NASA planowała, że łazik Perseverance przygotuje próbki, które późniejsze sondy odbiorą i przekażą na orbitę. Projekt jednak znacząco się opóźnił, a jego koszty wzrosły do tego stopnia, że rozważa się jego anulowanie.
Tymczasem chińska misja Tianwen 3, planowana na 2028 r., ma dostarczyć na Ziemię ok. 500 g marsjańskich próbek już w 2031 r.. Choć Chiny wciąż nie dysponują technologią precyzyjnego lądowania na dużych wysokościach (co wyklucza m.in. krater Jezero), misja ma potencjał, by zapewnić Państwu Środka przełomowy sukces w eksploracji Marsa.
Nowy szlak z Chin do Polski
Pod koniec października do gdańskiego portu zawinął kontenerowiec „Istanbul Bridge”, który jako pierwszy pokonał ekspresową trasę z Chin do Europy przez Przejście Północno-Wschodnie.
Statek o długości 294 metrów wyruszył 23 września z Ningbo-Zhoushan, docierając po 18 dniach rejsu. Nowy szlak biegnący wzdłuż północnych wybrzeży Syberii skraca czas transportu o połowę względem trasy przez Kanał Sueski i omija rejony zagrożone piractwem.
USA uderzają w chińską żeglugę
Branżowa organizacja BIMCO oceniła, że nowe opłaty nakładane przez Biuro Przedstawiciela Handlowego USA (USTR) na statki powiązane z Chinami nie spowodują znaczącego wzrostu stawek frachtowych. W analizie podkreślono, że najbardziej narażony na koszty będzie sektor masowców, a nie kontenerowców.
Nowe przepisy mają na celu ograniczenie dominacji Chin w żegludze. Szacuje się, że opłaty mogą objąć około jednej trzeciej światowej floty, w tym 30 proc. kontenerowców. Chińscy przewoźnicy, w tym COSCO i OOCL, zapowiedzieli, że nie będą przerzucać dodatkowych kosztów na klientów, co może ograniczyć wpływ nowych regulacji na rynek.
Chiński przełom w energetyce jądrowej
Chińska Korporacja Jądrowa (CNNC) ogłosiła pomyślne zakończenie zimnego testu modułowego małego reaktora jądrowego Linglong-1 (ACP100) w elektrowni Changjiang na wyspie Hainan. Test potwierdził szczelność i integralność systemu chłodzenia przed załadunkiem paliwa, planowanym na 2026 rok.
Linglong-1 to pierwszy na świecie lądowy komercyjny reaktor typu SMR (Small Modular Reactor) z certyfikatem MAEA. O mocy 125 MW, będzie wytwarzał energię wystarczającą dla 520 tys. gospodarstw domowych. Dzięki modułowej konstrukcji i pasywnym systemom bezpieczeństwa może być wykorzystywany również do ciepłownictwa i odsalania wody.
Projekt, rozwijany od 2010 roku, wzmacnia pozycję Chin jako lidera w technologii SMR. Zainteresowanie jego wdrożeniem wyraziło już ponad 20 państw, w tym Arabia Saudyjska i Argentyna.