O Chinach w mediach we wrześniu 2025
We wrześniu Chiny odnotowały istotne wydarzenia w transporcie i technologii. Pacific International Lines uruchomiło nową usługę KCI, wzmacniając regionalne połączenia Azja–Indonezja–Wietnam. COSCO rozpoczęło linię SEA łączącą Chiny z USA, zwiększając przepustowość kontenerową. Port Alashankou obsłużył już 5000 kursów pociągów Chiny–Europa, rozwijając Korytarz Środkowy omijający Rosję.
W sektorze technologicznym UBTech Robotics zdobyło rekordowy kontrakt na roboty humanoidalne Walker S2. Chiny pozostają największym morskim importerem ropy, a stawki frachtowe przed Golden Week gwałtownie spadły, wywołując presję na przewoźników. Z kolei NASA zamknęła dostęp do swoich programów dla chińskich naukowców, co podkreśla rosnące napięcia technologiczne.
Nowa usługa PIL w Azji wzmacnia handel regionalny
Pacific International Lines (PIL) ogłosiło start nowej, cotygodniowej usługi żeglugowej Korea China Indonesia (KCI), która połączy kluczowe porty Korei i Chin z Indonezją. Pierwszy rejs zaplanowano na 13 października 2025 r. z Busan.
Trasa obejmie także Wietnam, co pozwoli na jeszcze lepszą integrację regionu. To kolejny krok po niedawnym uruchomieniu linii North China Indonesia (NCI), który wzmacnia pozycję PIL jako jednego z liderów żeglugi w Azji.
NASA zamyka drzwi przed Chińczykami
5 września NASA wprowadziła zakaz udziału obywateli Chin w programach badawczych i technologicznych, nawet jeśli posiadają amerykańskie wizy. Chińscy naukowcy i studenci utracili dostęp do obiektów, systemów IT i spotkań – zarówno na miejscu, jak i online. Decyzję uzasadniono względami bezpieczeństwa narodowego, wskazując na ryzyko szpiegostwa technologicznego.
Ruch ten wpisuje się w coraz ostrzejszą rywalizację kosmiczną USA–Chiny. Krytycy obawiają się jednak, że zamknięcie drzwi przed chińskimi badaczami może osłabić międzynarodową współpracę naukową jak również innowacyjność amerykańskich programów.
Chiny wzmacniają pozycję w robotyce
Chińska firma UBTech Robotics zdobyła kontrakt o wartości 250 mln juanów (ok. 35 mln dolarów) na dostawę przemysłowych robotów humanoidalnych. To największe tego typu zamówienie na świecie. Kluczowym modelem jest Walker S2, zdolny do samodzielnej wymiany baterii, co umożliwia mu pracę bez przestojów.
Choć klient pozostaje anonimowy, wiadomo, że to duża chińska firma. Kontrakt obejmuje także wsparcie operacyjne. Sukces UBTech podkreśla rosnącą rolę Chin w globalnym wyścigu technologicznym.
https://chiny24.com/wiadomosci/chinski-ubtech-zdobywa-rekordowy-kontrakt-na-roboty-humanoidalne
Alashankou bije rekordy w transporcie
Port Alashankou obsłużył już 5000 kursów pociągów towarowych między Chinami a Europą. Dzięki modernizacji linii i zwiększeniu zdolności przeładunkowej terminal pozwala skrócić czas odpraw do 20 minut, przy średniej dziennej liczbie ok. 20 pociągów. Port obsługuje 125 tras do 21 krajów, przewożąc ponad 200 rodzajów ładunków.
Alternatywne trasy omijające Rosję – Korytarz Środkowy – zyskują na znaczeniu, obejmując Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję i Turcję, co zwiększa bezpieczeństwo i dywersyfikację transportu w dobie napięć geopolitycznych.
Chiny dominują rynek energetyki wiatrowej
Europa stoi przed ryzykiem utraty konkurencyjności w energetyce wiatrowej. Chińskie firmy – Goldwind, Envision i Mingyang – zdominowały rynek, instalując w 2024 r. dwukrotnie więcej mocy niż europejscy producenci. Goldwind pobił rekord, montując 20 GW turbin, co wykluczyło duński Vestas z pierwszej trójki światowych liderów.
Eksperci ostrzegają, że bez barier ochronnych historia paneli fotowoltaicznych może się powtórzyć. Konieczne są unijne standardy technologiczne, kontrola oprogramowania oraz wymogi dotyczące pochodzenia kluczowych podzespołów.
COSCO inwestuje w połączenia Chiny-USA
21 września do portu w Szanghaju wpłynie kontenerowiec COSCO Netherlands, inaugurując nową linię South China – Southwest US (SEA). Linia łączy strategiczne porty w południowych Chinach, na Tajwanie i w Wietnamie z Long Beach w USA, obsługiwana będzie przez siedem kontenerowców.
COSCO Netherlands może przewieźć do 13 000 TEU, co znacząco zwiększa przepustowość przewozową. Nowe połączenie ma zapewnić stabilność harmonogramów i wysoką punktualność, choć eksperci wskazują na ryzyko w związku z napięciami handlowymi między Pekinem a Waszyngtonem.
Chiny utrzymują dominację w imporcie ropy
Chiny pozostają największym morskim importerem ropy na świecie. W pierwszej połowie 2025 r. chińskie terminale paliwowe przepompowały 285,4 mln ton ropy, stanowiąc 22,5% globalnego handlu morskim surowcem. Głównymi dostawcami pozostają kraje Bliskiego Wschodu – Arabia Saudyjska, Irak, Kuwejt oraz ZEA – choć dostawy z Rosji spadły o 24,9% r/r.
Największe terminale importowe znajdują się w Ningbo/Zhoushan, Lanshan i Dongjiakou. Mimo spadku importu o 3,7% r/r, Chiny nadal napędzają globalny rynek ropy i utrzymują wysoki popyt przemysłowy.
Testowy rejs kontenerowca przez Morze Arktyczne
Istambul Bridge testuje Północną Drogę Morską, skracając czas transportu Qingdao–Gdańsk do 18 dni. Trasa stanowi atrakcyjną alternatywę dla opóźnionego transportu kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku, który odczuwa skutki zamknięcia przejść granicznych z Białorusią, oraz dla tradycyjnych połączeń wokół Afryki.
Krótsza droga zmniejsza emisje gazów cieplarnianych o około 50%, jednak wymaga asysty lodołamaczy rosyjskiego koncernu Rosatom i budzi kontrowersje ekologiczne oraz geopolityczne.
Spadające stawki frachtowe zwiększają presję na przewoźników
Przed chińskim świętem Golden Week stawki frachtu kontenerowego na głównych trasach wschód–zachód gwałtownie spadają. Drewry World Container Index (WCI) odnotował 8-procentowy spadek w ostatnim tygodniu, osiągając 1761 USD za 40-stopowy kontener (FEU). To już 15. tydzień spadków z rzędu, co sygnalizuje poważne wyzwania dla przewoźników.
Spadki wynikają przede wszystkim ze spowolnienia popytu przed tygodniowym zamknięciem fabryk w Chinach oraz zakłóceń wywołanych przez tajfun Yagi. Stawki na trasie Azja–Europa są o 60% niższe niż rok temu, a przewoźnicy reagują redukcją pojemności, anulowaniem rejsów i wprowadzaniem opłat szczytowych. Obniżki cen przynoszą ulgę importerom, ale zwiększają presję na rentowność firm transportowych.