Przesyłka z Chin
  • Home
  • Blog
  • Kontakt

O Chinach w październikowych mediach

Sprawdziliśmy, jakie tematy dotyczące Chin interesowały media w ostatnich tygodniach.

Święto Narodowe

Początek października w Chinach to przede wszystkim tzw. Złoty Tydzień związany ze Świętem Narodowym. W tym roku 1 października celebrowano 73. Rocznicę proklamowania Chińskiej Republiki Ludowej. Dzień wcześniej rząd CHRL wydał z tej okazji uroczyste przyjęcie, które odbyło się tradycyjnie w sali recepcyjnej Wielkiego Holu Ludowego przy Placu Tiananmen. Wzięło w nim udział 500 gości. Pisał na ten temat portal https://chiny24.com/wiadomosci/chiny-fakty-wydarzenia-opinie-33-2022-39-242-1-2.

Więcej o święcie można przeczytać na portalu https://www.chinskiraport.pl/blog/swieto-narodowe-w-chinach/

Europejskie porty w chińskich rękach

Interesujący artykuł na temat chińskich inwestycji w europejskie porty opublikował portal gospodarkamorska.pl. Czytamy w nim, że w ostatnich latach Chiny stały się kluczowym globalnym inwestorem i operatorem portowym. Chińskie firmy mają udziały w portach m.in. w Belgii, Francji, Włoszech, Holandii i Niemczech. Szacuje się, że wspierani przez państwo chińscy inwestorzy posiadają co najmniej 10 proc. wszystkich udziałów we wszystkich portach w Europie.

Najnowsza próba zakupu udziałów w hamburskim terminalu kontenerowym Tollerot (chińskie COSCO jest zainteresowane zakupem 35 proc. udziałów) budzi jednak kontrowersje w kontekście bezpieczeństwa europejskiej infrastruktury logistycznej. Gwałtowny wzrost chińskich inwestycji w europejskich portach morskich, sprowokował debatę na temat znaczenia i sposobów radzenia sobie z rosnącym wpływem Chin.

Więcej na ten temat można przeczytać tu: https://www.gospodarkamorska.pl/hamburg-na-celowniku-czy-chinskie-inwestycje-sa-zagrozeniem-dla-europejskich-portow-67063

Paliwa z Chin na kryzys?

Portal forsal.pl zastanawia się, czy eksport paliw z Chin może złagodzić ich niedobór w Europie. Na początku przyszłego roku Unia Europejska ma wstrzymać niemal wszystkie morskie dostawy oleju napędowego i innych produktów rafinacji ropy naftowej z Rosji.

Chiny przyznały niedawno rafineriom największy w tym roku limit eksportu paliw, a handlowcy spodziewają się, że produkcja oleju napędowego będzie traktowana priorytetowo, ponieważ jest bardziej opłacalna w porównaniu z innymi produktami, np. benzyną. Europa już zwiększyła import oleju napędowego z Bliskiego Wschodu i Azji, chcąc zwiększyć zapasy przed zimą i rosyjskimi sankcjami.

FGE, globalna firma konsultingowa w dziedzinie energii, szacuje, że zapasy oleju napędowego i paliwa do silników odrzutowych w pięciu globalnych hubach handlowych są na najniższym poziomie sezonowym od 2005 r. Paliwa z Chin stają się więc jeszcze bardziej atrakcyjne dla konsumentów. Pekin natomiast stara się eksportować więcej paliw, aby pomóc ożywić swoją gospodarkę, która została dotknięta pandemicznymi blokadami i spowolnieniem na rynku nieruchomości.

Więcej na ten temat można przeczytać tu: https://forsal.pl/gospodarka/artykuly/8566114,kryzys-energetyczny-dostawy-paliw-z-chin-do-europy.html

Inaczej przedstawia się sytuacja z LNG. Jak donosi portal money.pl, chiński rząd nakazał państwowym spółkom wstrzymanie odsprzedaży LNG zagranicznym klientom. Powodem ma być zagwarantowanie zapasów gazu dla rynku wewnętrznego na zimę.

Więcej na: https://www.money.pl/gielda/chiny-wstrzymaja-sprzedaz-lng-zima-gazowce-nie-poplyna-do-europy-6823940474501984a.html

Hongkong „przygarnie” Rosjan

Czy Hongkong stanie się sankcyjnym rajem dla Rosjan – zastanawia się portal money.pl, cytując doniesienia agencji Bloomberg.

Mega jacht należący do Aleksieja Mordaszowa, którego Unia Europejska, Wielka Brytania i USA uznały za sojusznika Władimira Putina i objęły go sankcjami, zacumował na wodach Hongkongu. W mediach pojawiły się sugestie, że ten azjatycki port stanie się rajem dla rosyjskich oligarchów uciekających przed sankcjami Zachodu. Zareagował na to departament stanu Stanów Zjednoczonych i ostrzega miasto, że jeżeli chce pozostać centrum finansowym świata, musi zaostrzyć swoją politykę względem Rosjan.

Przeczytamy o tym tu: https://www.money.pl/gospodarka/hongkong-stanie-sie-sankcyjnym-rajem-dla-rosjan-usa-ostrzegaja-centrum-finansowe-6821429012536128a.html

Potęga zabawek

Na koniec wróćmy jeszcze do portalu chiny24.com, który donosi, że Chiny są największym producentem zabawek na świecie. Od stycznia do końca sierpnia br. chińscy producenci wyeksportowali zabawki o ogólnej wartości 31,68 mld USD, co daje wzrost o 20,2% r/r. Największym zagłębiem zabawkarskim w Chinach jest prowincja Guangdong. Powstaje tam ponad 50% wszystkich zabawek produkowanych i sprzedawanych na świecie: https://chiny24.com/wiadomosci/chiny-fakty-wydarzenia-opinie-33-2022-39-242-1

  • +48 58 772 53 06
  • lcl@chg.pl
  • Polub nas
  • Home
  • Blog
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Mapa strony

© 2019 PrzesylkazChin.pl

Projekt i realizacja: artneo.pl