O Chinach w październikowych mediach
Sprawdziliśmy, jakie tematy dotyczące Chin interesowały media w ostatnich tygodniach.
Święto Narodowe
Początek października w Chinach to przede wszystkim tzw. Złoty Tydzień związany ze Świętem Narodowym. W tym roku 1 października celebrowano 73. Rocznicę proklamowania Chińskiej Republiki Ludowej. Dzień wcześniej rząd CHRL wydał z tej okazji uroczyste przyjęcie, które odbyło się tradycyjnie w sali recepcyjnej Wielkiego Holu Ludowego przy Placu Tiananmen. Wzięło w nim udział 500 gości. Pisał na ten temat portal https://chiny24.com/wiadomosci/chiny-fakty-wydarzenia-opinie-33-2022-39-242-1-2.
Więcej o święcie można przeczytać na portalu https://www.chinskiraport.pl/blog/swieto-narodowe-w-chinach/
Europejskie porty w chińskich rękach
Interesujący artykuł na temat chińskich inwestycji w europejskie porty opublikował portal gospodarkamorska.pl. Czytamy w nim, że w ostatnich latach Chiny stały się kluczowym globalnym inwestorem i operatorem portowym. Chińskie firmy mają udziały w portach m.in. w Belgii, Francji, Włoszech, Holandii i Niemczech. Szacuje się, że wspierani przez państwo chińscy inwestorzy posiadają co najmniej 10 proc. wszystkich udziałów we wszystkich portach w Europie.
Najnowsza próba zakupu udziałów w hamburskim terminalu kontenerowym Tollerot (chińskie COSCO jest zainteresowane zakupem 35 proc. udziałów) budzi jednak kontrowersje w kontekście bezpieczeństwa europejskiej infrastruktury logistycznej. Gwałtowny wzrost chińskich inwestycji w europejskich portach morskich, sprowokował debatę na temat znaczenia i sposobów radzenia sobie z rosnącym wpływem Chin.
Więcej na ten temat można przeczytać tu: https://www.gospodarkamorska.pl/hamburg-na-celowniku-czy-chinskie-inwestycje-sa-zagrozeniem-dla-europejskich-portow-67063
Paliwa z Chin na kryzys?
Portal forsal.pl zastanawia się, czy eksport paliw z Chin może złagodzić ich niedobór w Europie. Na początku przyszłego roku Unia Europejska ma wstrzymać niemal wszystkie morskie dostawy oleju napędowego i innych produktów rafinacji ropy naftowej z Rosji.
Chiny przyznały niedawno rafineriom największy w tym roku limit eksportu paliw, a handlowcy spodziewają się, że produkcja oleju napędowego będzie traktowana priorytetowo, ponieważ jest bardziej opłacalna w porównaniu z innymi produktami, np. benzyną. Europa już zwiększyła import oleju napędowego z Bliskiego Wschodu i Azji, chcąc zwiększyć zapasy przed zimą i rosyjskimi sankcjami.
FGE, globalna firma konsultingowa w dziedzinie energii, szacuje, że zapasy oleju napędowego i paliwa do silników odrzutowych w pięciu globalnych hubach handlowych są na najniższym poziomie sezonowym od 2005 r. Paliwa z Chin stają się więc jeszcze bardziej atrakcyjne dla konsumentów. Pekin natomiast stara się eksportować więcej paliw, aby pomóc ożywić swoją gospodarkę, która została dotknięta pandemicznymi blokadami i spowolnieniem na rynku nieruchomości.
Więcej na ten temat można przeczytać tu: https://forsal.pl/gospodarka/artykuly/8566114,kryzys-energetyczny-dostawy-paliw-z-chin-do-europy.html
Inaczej przedstawia się sytuacja z LNG. Jak donosi portal money.pl, chiński rząd nakazał państwowym spółkom wstrzymanie odsprzedaży LNG zagranicznym klientom. Powodem ma być zagwarantowanie zapasów gazu dla rynku wewnętrznego na zimę.
Hongkong „przygarnie” Rosjan
Czy Hongkong stanie się sankcyjnym rajem dla Rosjan – zastanawia się portal money.pl, cytując doniesienia agencji Bloomberg.
Mega jacht należący do Aleksieja Mordaszowa, którego Unia Europejska, Wielka Brytania i USA uznały za sojusznika Władimira Putina i objęły go sankcjami, zacumował na wodach Hongkongu. W mediach pojawiły się sugestie, że ten azjatycki port stanie się rajem dla rosyjskich oligarchów uciekających przed sankcjami Zachodu. Zareagował na to departament stanu Stanów Zjednoczonych i ostrzega miasto, że jeżeli chce pozostać centrum finansowym świata, musi zaostrzyć swoją politykę względem Rosjan.
Przeczytamy o tym tu: https://www.money.pl/gospodarka/hongkong-stanie-sie-sankcyjnym-rajem-dla-rosjan-usa-ostrzegaja-centrum-finansowe-6821429012536128a.html
Potęga zabawek
Na koniec wróćmy jeszcze do portalu chiny24.com, który donosi, że Chiny są największym producentem zabawek na świecie. Od stycznia do końca sierpnia br. chińscy producenci wyeksportowali zabawki o ogólnej wartości 31,68 mld USD, co daje wzrost o 20,2% r/r. Największym zagłębiem zabawkarskim w Chinach jest prowincja Guangdong. Powstaje tam ponad 50% wszystkich zabawek produkowanych i sprzedawanych na świecie: https://chiny24.com/wiadomosci/chiny-fakty-wydarzenia-opinie-33-2022-39-242-1