Prognoza na 2022r
Prognoza umiarkowanie optymistyczna.
Jak mówią analitycy sytuacja w globalnym transporcie się ustabilizuje. Wpływ na to ma szybkie dostosowywanie się branży do dynamicznie zmieniających sie warunków i potrzeb oststcznego klienta. Covid, wielka polityka, ekonomia, zmieniający się klimat powodują zmiary, rozwój i fokus na nowe etrendy.
W ostatnich dwóch latach spotkaliśmy w naszej branży TSL więcej trudności niż zazwyczaj- ciągle rosnące ceny frachtów, kongestie w portach, wszędzie niedostateczną ilość kontenerów, brak miejsca w magazynach, problemy z ciągłością w transporcie drogowym nawet przez braki wykfalifikowanej kadry; a do tego zablokowany Kanał Sueski.
A co przyniesie rok 2022 w globalnym transporcie???
Czy będzie więcej miejsc na statkach niż w ostatnim roku? Prognozy mówią, że sytuacja ma się zmienić na lepsze i bookingi mają być łatwiejsze, a co za tym idzie dostępnych ma być więcej kontenerów do wynajęcia przez szybszy ich obrót. Szacunki mówią, iż ceny za fracht ulegną skorygowaniu i w końcu spadną nawet o 40% r/r. Najwięksi gracze w branży planują powiększyć globalną flotę od 4,5% , a w 2023 nawet 7,5%. ( jednostki pływające). Do użytku oddanych ma być przynajmniej 22 giga kontenerowców (COSCO Shipping, CMA, OOCL i MSC). Pojawią się nowi armatorzy z Tajlandii i Tajwanu. Ten drugi zamierza oddać 46 kontenerowców a przewoźnik z Tajlandii planuje uruchomić nowe linie kontenerowe i do 2025r. chce mieć kilka własnych kontenerowców.
Prognozy na 2022 r mówią, że nadal porty będą zatłoczone i kongestie będą się utrzymywać, również ze względu na trwające restrykcje covidowe, brak personelu i nieprzystosowanie portów do obsługi tylu ogromnych kontenerowców, niemniej jednak mniej więcej w połowie roku z czasem zjawisko to zelżeje.
Kolejnych istotnym czynnikiem w opóźnieniach w transporcie są rosnące koszty paliw. Globalny transport opiera się na surowcach energetycznych jak ropa naftowa i gaz ziemny, a co za tym idzie, wiele branż również opiera się na transporcie i logistyce. Zaburzenia w ciągłości i łańcuchu dostaw przeszkadzają wielu branżom i działalnościom. Cena paliwa morskiego wzrosła o około 70%.
Podsumowując- wysokość stawek frachtowych nie wróci do poziomu z roku 2019 r., natomiast jednak sytuacja się unormuje i łatwiejsze będzie organizowanie przewóz towarów. W 2022 r. zaobserwujemy najpewniej jeszcze opóźnienia w wysyłce ładunków związane z obchodami Chińskiego Nowego Roku, więcej miejsc na statkach, więcej kontenerów, nadal jeszcze zatłoczenie w portach, braki kadrowe, więcej jednostek pływających i kolejne wzrosty cen paliw. Ale jak będzie sama jestem ciekawa…
źródło: https://www.shiphub.pl/transport-prognoza-na-2022/