Trzy kroki do bezpiecznego importu z Chin
Znalezienie partnera biznesowego w Chinach może wydawać się trudnym zadaniem, niosącym na dodatek wiele obaw. Poszukiwania mogą okazać się nie lada wyzwaniem, szczególnie gdy nie mamy doświadczenia we współpracy z przedsiębiorcami z Państwa Środka, a znalezienie rzetelnego, solidnego i wiarygodnego dostawcy z Chin to podstawa udanego importu.
Na targach i w Internecie
Pierwszy sposób poszukiwania chińskich dostawców to oczywiście targi. W Chinach co roku organizowanych jest wiele tego typu wydarzeń, zwykle wyspecjalizowanych branżowo. Przyciągają tysiące wystawców, którzy oferują swoje produkty, jak i potencjalnych nabywców. Udział w targach to dobra metoda na nawiązanie współpracy, ponieważ „pod jednym dachem” daje możliwość kontaktu z przedstawicielami wielu firm, zapoznania się z ich ofertą i zorientowania się w ich standardach. Na targach pojawiają się osoby reprezentujące firmę, z którymi warto nawiązać bezpośredni kontakt i wymienić się wizytówkami. To, kogo znamy osobiście, może mieć ogromny wpływ na nasz rozwój na rynku chińskim. Zanim jednak wybierzemy się na targi i nawiążemy pierwsze kontakty, warto poznać chińskie zwyczaje i kulturę biznesową. Wiele zachowań i oczekiwań może być bowiem dla Europejczyka dużym zaskoczeniem.
Drugi sposób to Internet, a dokładniej platformy biznesowe B2B. To wygodna metoda dla tych, którzy z różnych względów nie mają możliwości osobiście wyjechać do Chin. Obecność na tego typu platformach wiąże się często z wysokimi kosztami dla chińskiego przedsiębiorcy, a większość portali częściowo sprawdza wiarygodność producentów. Należy jednak pamiętać, że obecność firmy w chińskim serwisie internetowym nie daje 100-procentowej gwarancji jej uczciwości. Przed złożeniem zamówienia należy starannie sprawdzić potencjalnego kontrahenta.
Weryfikacja dostawcy i kontrola jakości
Na rynku działają firmy oferujące odpłatne przygotowanie szczegółowego raportu o danym chińskim przedsiębiorstwie chińskim. Raport zawiera informacje przydatne do podjęcia decyzji o współpracy.
Jeśli nie mamy możliwości wyjazdu i osobistej wizyty, np. u producenta, możemy zlecić wizytę inspektora na miejscu. Inspektor wykona dokumentację zdjęciową i zda relację z warunków panujących w fabryce.
Kolejnym sposobem na utrzymanie kontroli nad producentem jest spisanie kontraktu handlowego, który zabezpieczy transakcję handlową przed utratą pieniędzy lub wytworzeniem produktu niezgodnego z oczekiwaniami. Aby zweryfikować chińską licencję biznesową, wystarczy wejść na stronę NECIPS – internetowy system informacji o przedsiębiorstwach.
Dobrym sposobem na sprawdzenie jakości jest zamówienie próbek. Zakup mniejszej ilości towaru do weryfikacji pozwoli nam przekonać się, czy towar jest zgodny z naszymi oczekiwaniami. W takim przypadku idealnie sprawdzi się transportu LCL.
Zanim zdecydujemy się na współpracę z chińskim dostawcą trzeba też sprawdzić, czy firma, z którą rozmawiamy może zajmować się eksportem. Nie każda chińska firma jest bowiem uprawniona do eksportowania swoich produktów. Prawo to jest ograniczone do firm, które uzyskały licencję eksportową z chińskiego Ministerstwa Handlu. Licencja eksportowa ma zazwyczaj sześciomiesięczną ważność, ale trzeba pamiętać, że wydawana jest na daną partię towaru i wygasa też przed końcem roku kalendarzowego (31 grudnia).
Gdy już zweryfikowaliśmy dostawcę, wynegocjowaliśmy satysfakcjonujące warunki, podpisaliśmy kontrakt, warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy – o kontroli jakości produktu. Zwłaszcza na początku współpracy, gdy zamawiamy w Chinach nowy produkt, warto monitorować produkcję, aby towar, który otrzymamy miał pożądaną jakość. Nie brakuje chińskich producentów, którzy stawiają na tani i kiepski materiał, licząc na to, że klient tego nie zauważy. Dobra kontrola jakościowa uchroni nas przed większością wad jakościowych.
Koszty i dokumenty
Import jest złożonym procesem, dlatego prawidłowe oszacowanie kosztów może okazać się dużym wyzwaniem. Importować można zarówno z dużym, jak i niewielkim budżetem. Na opłacalność naszego biznesu będzie miała wpływ nie tylko cena towaru i koszt transportu. O czym jeszcze trzeba pamiętać?
Żeby wprowadzić towary na obszar celny Unii Europejskiej, konieczne jest dopełnienie formalności celnych. W tym celu wymagane są obowiązkowe dokumenty:
Certyfikat Zgodności CE – potwierdza zgodność towaru z regulacjami zawartymi w Dyrektywach Nowego Podejścia, stawiającymi wymagania w zakresie bezpieczeństwa produktów. Wymóg dotyczy na przykład elektroniki, zabawek, wyrobów medycznych, a także innych towarów.
Świadectwo Pochodzenia COO – dokument zawierający informacje na temat miejsca produkcji towaru. Służy między innymi do stosowania ulgowych taryf celnych obowiązujących w przypadku określonych krajów.
W zależności od rodzaju importowanych towarów mogą być wymagane także inne dokumenty, pozwolenia oraz licencje. Na przykład w przypadku produktów spożywczych obowiązkowe jest przeprowadzenie kontroli weterynaryjnych lub fitosanitarnych. W przypadku materiałów niebezpiecznych rodzaj dokumentacji zależny będzie od wybranego środka transportu. Produkty chemiczne natomiast wymagają uzyskania pozwolenia na przewóz oraz odpowiednich licencji.
Bezpieczny i opłacalny import wymaga wielu czynności, które mają na celu zabezpieczenie importerów przed nieuczciwym dostawcą i przed ponoszeniem niepotrzebnych kosztów. Warto więc dobrze się przygotować – sprawdzić nie tylko kontrahenta, ale i formalne wymagania, również pod kątem szacowania opłacalności biznesu.
Opracowała: Dominika Gutkowska, Koordynator Działu Kontenerowego LCL