Z dokładnością do milimetra...
W gdyńskim porcie działa już najnowocześniejszy system GBAS-RTK. To również najbezpieczniejszy na świecie system do naprowadzania statków. Wyznacza on dokładną pozycję jednostki z dokładnością do kliku centymetrów.
Port Gdynia, wprowadzając system RTK, system nawigacji w porcie, jest dzisiaj drugim portem, po Świnoujściu, który korzysta z tego typu rozwiązań. Statek wpływa, dzięki niemu dosyć szybko i bezpiecznie, ruch odbywa się płynnie i nie ma konieczności bardzo gwałtownych manewrów, jak
i bez tzw. „kopnięcia” śrubą, która właśnie powoduje zmiany przy dnie basenu portowego. Dodatkowo system dzięki temu zużywa mniej paliwa, zachowując wysokie standardy proekologiczne. Manewry przeprowadzane są płynniej i szybciej.
Podczas najtrudniejszych operacji manewrowych na największych jednostkach zawijających do Portu Gdynia system wspomaga pilotów morskich. Pierwszą, na której został wykorzystany, był kontenerowiec Charlotte Maersk. Jednostka przypłynęła do gdyńskiego portu w lutym tego roku.
– System RTK z tzw. pomarańczową skrzynką, nazywamy „one box pro”, podaje dokładnie parametry ruchu statku. Zbudowana jest jakby z dwóch anten satelitarnych, które podają nam dokładną pozycję, oprócz tego dają nam kurs, więc zbędny jest kompas statkowy i żyrokompas, a antena systemu RTK poprawia pozycję satelitarną. W rezultacie otrzymujemy pozycję jednostki z dokładnością do 13 mm i prawdopodobieństwem 95%. Jednocześnie w pomarańczowej skrzynce znajduje się czujnik skrętu. Wskazuje on z jaką prędkością końcową statek skręca na zwrocie.
Oprócz najwyższej technologii system bardzo wzmacnia bezpieczeństwo manewru, pomaga w nawigowaniu przy silnym wietrze, podaje jaki jest zryw w warunkach ograniczonej widoczności.
Jak zapewnia Kpt. ż.w. Henryk Śniegocki, prorektor ds. morskich Uniwersytetu Morskiego w Gdyni - system RTK umożliwia wprowadzanie do portu jednostek ponadgabarytowych.
–„ Dokładność pozycjonowania jest tak duża, że jesteśmy w stanie na metry ocenić odległości do nabrzeża, do innych jednostek, które cumują. Jest to system bardzo dokładny, powiedziałbym nawet, że obecnie najdokładniejszy, pozwala monitorować wejście statków. Ważne jest także bezpieczeństwo tych mniejszych jednostek, bo ten system im także będzie służył. Myślę, że jest to dla bezpieczeństwa portu duży krok do przodu”– mówi kpt. ż.w. Henryk Śniegocki, prorektor ds. morskich Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Dzięki temu po dwóch latach od wdrożenia systemu, Port Gdynia będzie mógł ubiegać się o certyfikat IMO.
System GBAS-RTK, oprócz bardzo zaawansowanej technologii i gwarancji bezpieczeństwa, pomaga zoptymalizować procesy załadunku i rozładunku poprzez możliwość automatyzacji tych działań. Dzięki temu praca w porcie jest jeszcze bardziej efektywna, a pracownicy mniej obciążeni.
Z tej technologii korzystać mogą również geodeci. Po przeprowadzeniu procedury zgłoszenia stacji do Głównego Geodety Kraju, sygnał może zostać udostępniony również do pomiarów lądowych.
W 2018 r. Port Gdynia pobił rekord, bowiem przeładowano tam prawie 23,5 mln ton ładunków, osiągając około 10 % wzrost w stosunku do 2017r. Aktualnie w Gdyni przeprowadzane są kluczowe inwestycje: budowa nowego terminalu promowego i tzw. portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży, pogłębieniem portowych akwenów i toru podejściowego do 16,5 m głębokości. Powstać ma też do 2026r. port zewnętrzny z nowym terminalem kontenerowym co w rezultacie pozwoli na jeszcze większy rozwój spedycji morskiej, kolejowej i transportu morskiego Trójmiasta.