Dekarbonizacja transportu morskiego
W 2025 r. statki będą musiały zmniejszyć o 2% średnią roczną intensywność emisji gazów cieplarnianych z energii zużywanej na pokładzie- mission impossible???
Otóż Unia Europejska latem ubiegłego roku opublikowała projekt rozporządzenia w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim. W projekcie rozporządzenia zawarto wspólne unijne ramy prawne w celu zwiększenia udziału paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w koszyku paliwowym międzynarodowego transportu morskiego. Nowe przepisy mają dotyczyć wszystkich statków o pojemności brutto powyżej 5000 GT, które zawijają do portów na terenie UE, niezależnie od bandery statku. Rozporządzenie wprowadza normy dla stopniowo zmniejszanej, średniej intensywności emisji gazów cieplarnianych z paliw wykorzystywanych na pokładzie statków, które wpływają do portów w UE i z nich wypływają. Statki będą musiały stawać się coraz bardziej neutralnie klimatyczne. W 2025 r. statki będą musiały zmniejszyć o 2% średnią roczną intensywność emisji gazów cieplarnianych z energii zużywanej na pokładzie, w 2030 r. wartość ta musi wynieść 6%. Począwszy od 2030 r., zarówno statki pasażerskie jak i kontenerowce zatrzymujące się w portach UE powinny być podłączone do nabrzeżnych źródeł energii elektrycznej. Niespełnienie tych norm będzie grozić karami nakładanymi na armatorów, co ma na celu wsparcie inwestycji w zakresie stosowania odnawialnych i niskoemisyjnych paliw w żegludze, a w szczególności biopaliw.
źródło: https://www.gospodarkamorska.pl/dekarbonizacja-transportu-morskiego-w-swietle-prawa-ue-63796