Nadchodzą Incoterms 2020
Trwają prace nad nowymi regułami Incoterms 2020, które są opracowywane przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC). Obecnie obowiązują Incoterms 2010, które weszły w życie 1 stycznia 2011 roku.
Jednak czym w istocie są Incoterms? Otóż niczym innym niż Międzynarodowymi Regułami Handlu (International Commercial Terms), czyli zbiorem warunków dostaw w handlu zagranicznym. W dużym uproszczeniu wskazują podział kosztów, odpowiedzialności i ryzyka pomiędzy sprzedającym a kupującym. Obejmują m.in.: przewóz produktów, rozliczenie odpowiedzialności eksportowych i importowych, pokrycie kosztów, w tym transportu i ubezpieczenia, przeniesienie ryzyka za stan towaru w różnych punktach procesu spedycyjnego. Incoterms są stosowane zawsze wraz ze wskazaniem geograficznym i określeniem momentu przeniesienia prawa własności. Ich znajomość jest kluczowa przy składaniu zamówienia i podpisywaniu umów na np.: import z Chin.
Z tego powodu właśnie opisuję zmiany, na jakie trzeba się przygotować wraz z wprowadzeniem Incoterms 2020.
Zgodnie z zapowiedzią Międzynarodowej Izby Handlowej mogą zniknąć takie Incoterms takie jak: FAS, DDP i EXW, prawdopodobnie z kilku powodów, jednym z nich jest to iż warunki DDP oraz EXW nie są zgodne z nowym Kodeksem Celnym Unii Europejskiej, natomiast reguła FAS, którą przedsiębiorcy wybierają rzadko, często pokrywa się z popularniejszymi FCA czy FOB. W konsekwencji reguła FCA może zostać podzielona: na odnoszącą się do transportu morskiego i odnoszącą się do transportu lądowego i kolejowego. Warunki DDP budzą sporo wątpliwości, głównie jeśli chodzi o płatności należności celnych w kraju kupującego. Jest opcja iż w ich miejsce zostaną utworzone dwie nowe reguły: DTP - sprzedawca będzie opłacał wszystkie koszty wraz z opłatami celnymi do terminala w miejscu przeznaczenia i DPP, w których sprzedawca będzie pokrywał wszystkie koszty, w tym celne jeśli towar został dostarczony na adres wskazany przez kupującego.
Mogą również powstać nowe warunki takie jak CNI, w których koszty i ryzyko przejdzie ze sprzedającego na kupującego po wyjściu z portu, z zaznaczeniem iż odpowiedzialność za ubezpieczenie ładunku ponosi eksporter, natomiast kupujący przejmuje ryzyko nad transportem.
Nowe Incoterms mają pojawić się w ostatnim kwartale 2019 roku, wraz jubileuszem 100-lecia istnienia Międzynarodowej Izby Handlowej, która powstała w 1919 roku a jej siedzibą jest Paryż. Jeśli proces konsultacji zostanie zamknięty zgodnie z planem, będą obowiązywały od 1 stycznia 2020 roku. Spedycja morska i kolejowa może nabrać nowych barw.
Maja Brzuzy