O Chinach w mediach w maju
Dynamiczny Wzrost Kolejowych Przewozów Kontenerów z Chin do Polski
W pierwszym kwartale 2024 roku wolumen kontenerów przewiezionych koleją z Chin do Polski wzrósł o 88,5%, osiągając poziom przewyższający wyniki sprzed wybuchu wojny w Ukrainie. Po okresie spadku przywozów kontenerowych na głównej nitce Nowego Jedwabnego Szlaku, przechodzącej przez Polskę, od początku 2024 roku widoczny jest wzrost zainteresowania intermodalnym transportem z Chin. W I kw. 2024 roku pociągi na NJS przewiozły 57 837 TEU i 327 tys. ton ładunków z Chin do Polski, co stanowi wzrost odpowiednio o 88,5% i 89% w porównaniu do początku ubiegłego roku. Średni czas przejazdu z Chin do Małaszewicz wynosi 8,56 dni.
Polska stała się najważniejszym kierunkiem przewozów, przyjmując aż 2/3 ładunków intermodalnych transportowanych z Chin do Europy. Wzrosły także przewozy do Belgii (+128%), Niemiec (+68,79%) i Węgier (+78%), natomiast spadły do Niderlandów (-48%).
Przewozy kontenerów z Polski do Chin wyniosły 3714 TEU w I kw., co oznacza wzrost o 287% w porównaniu z rokiem ubiegłym. W tym czasie przewozy z Niemiec do Chin spadły o 52%, a z Holandii o 13%.
https://intermodalnews.pl/2024/05/20/duzy-wzrost-kolejowych-przewozow-kontenerow-z-chin-do-polski/
Znaczny wzrost ceł na chińskie towary w USA
Prezydent USA Joe Biden ogłosił znaczne podwyższenie ceł na część chińskiego eksportu, utrzymując także cłą istniejące z poprzedniej kadencji, a także wprowadzając nowe, m.in. czterokrotny wzrost ceł na samochody elektryczne. Decyzja wynika z „nieuczciwych praktyk” Pekinu, które stanowią „niedopuszczalne ryzyko” dla gospodarki Stanów Zjednoczonych. Decyzja ta obejmie import z Chin o wartości 18 miliardów dolarów, w tym półprzewodniki, baterie, pojazdy elektryczne, minerały krytyczne, panele słoneczne, dźwigi oraz stal i aluminium.
Katherine Taipei, przedstawicielka USA ds. handlu stwierdziła, że podnoszenie ceł jest uzasadnione, ponieważ Chiny w dalszym ciągu kradną amerykańską własność intelektualną i stosują agresywne działania, włączając włamania cybernetyczne. W odpowiedzi, Ministerstwo Handlu w Pekinie zapowiedziało działania w obronie swoich interesów i zaapelowało o wycofanie decyzji USA o nałożeniu dodatkowych ceł.
Dwupaliwowe statki przyszłością ekologicznej żeglugi
Kontenerowiec X-Press Feeders, dwupaliwowy statek napędzany metanolem, odbył swój dziewiczy rejs z Szanghaju do Rotterdamu, zatrzymując się w Singapurze, gdzie zatankowano go ekologicznym paliwem. Jest on pierwszym z 14 dwupaliwowych statków zamówionych przez przewoźnika. Odegra on kluczową rolę w uruchomieniu nowych, ekologicznych tras X-Press Feeders, Green Baltic X-Press (GBX) i Green Finland X-Press (GFX) w trzecim kwartale 2024 roku.
Kontenerowce X-Press Feeders są budowane w chińskiej stoczni New Yangtze River Shipyard i posiadają zaprojektowane w Niemczech silniki MAN 5S50ME, które umożliwiają elastyczne wykorzystanie metanolu.
Dyrektor operacyjny, Francis Goh, wyraził zadowolenie z osiągnięć, podkreślając, że wykorzystanie statków dwupaliwowych przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych. Coraz więcej firm odchodzi od konwencjonalnych paliw i inwestuje w statki napędzane metanolem. Już pod koniec ubiegłego roku w terminalu kontenerowym w Gdyni pojawił się statek zasilany tym paliwem, który obecnie prowadzi regularną żeglugę na Bałtyku.
G60 Gwiezdny Łańcuch – kosmiczny Internet
Chociaż większość słyszała o systemie komunikacji satelitarnej Starlink firmy SpaceX Elona Muska, o analogicznym projekcie tworzonym w Chinach przez firmę China Satellite Network Group Co. Ltd. wiadomo znacznie mniej.
Od końca zeszłego roku realizowany jest projekt o nazwie G60 Gwiezdny Łańcuch, w ramach którego planuje się wyniesienie w kosmos i uruchomienie do połowy 2024 roku, co najmniej 108 satelitów, które pozwolą świadczyć usługi komercyjne szerokopasmowego dostępu do Internetu.
W ciągu 3 lat ma zostać zbudowany kompletny łańcuch przemysłowy, który w ciągu roku będzie w stanie wyprodukować 300 satelitów przeznaczonych do tego konkretnego projektu. Według założeń do 2035 roku system będzie składał się już z konstelacji 13 tysięcy satelitów.
Sieć satelitarna będzie napędzać rozwój sztucznej inteligencji, teledetekcji, dużych zbiorów danych czy komunikacji kwantowej. Ma również stanowić istotny element systemu komunikacji G6.
https://chiny24.com/wiadomosci/kosmiczny-internet
Serbia najważniejszym partnerem Chin
W pierwszej połowie maja Xi Jinping pierwszy raz od 2019 roku odbył swoją podróż do Europy. Celem tej wizyty było spotkanie się z przedstawicielami Francji, Węgrzech i Serbii.
Podczas spotkania przywódca Chin podkreślił, że w poprzednim roku Chiny były głównym źródłem inwestycji zagranicznych dla Serbii, będąc jednocześnie drugim największym partnerem handlowym tego kraju. Xi Jinping wyraził przekonanie, że współpraca gospodarcza, przemysłowa, handlowa i infrastrukturalna pozytywnie przyczynia się pozytywnie do modernizacji obu państw. Zadeklarował również pogłębienie i rozszerzenie strategicznego partnerstwa.
Pekin aktywnie wspiera wysiłki Serbii na rzecz zachowania suwerenności narodowej i integralności terytorialnej. Dodatkowo, oczekuje się, współpraca między dwoma państwami zaowocuje rozwojem technologicznym w Serbii, wprowadzając projekty, które przyspieszą postęp w obszarach, gdzie brakuje wystarczającej wiedzy, począwszy od robotyki, poprzez technologię satelitarną, aż po latające pojazdy.
Chiny na czele partnerstwa handlowego w Azji Środkowej
Z analizy przygotowanej przez portal eurasia.net wynika, iż Chiny wyprzedziły Rosję pod względem obrotów handlowych z państwami postsowieckimi Azji Środkowej. Pekin poinformował, że obroty handlowe między Chinami a Kazachstanem w pierwszym kwartale tego roku wyniosły 9,5 mld dol., podczas gdy między Astaną a Moskwą 5,6 mld dol., co stanowi spadek o 9 proc. rok do roku.
Pomimo prób Kremla aby utrzymać swoją pozycję w regionie, Euroazjatycka Unia Gospodarcza (EUG) doświadczyła spadku o 12% w handlu z Kazachstanem. Dodatkowo, handel między Kirgistanem a Chinami wzrósł o 25% w porównaniu z tym samym okresem z ubiegłego roku.
Z danych dotyczących inwestycji zagranicznych w kraju wynika, że w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku Chiny dominują również pod względem inwestycji zagranicznych w Uzbekistanie, odpowiadając za 23% wszystkich inwestycji, w porównaniu do 13,8% Rosji i 8,5% Turcji. Ekspert ds. Rosji i Chin twierdzi, że obecna sytuacja spowodowana jest inwazją Rosji na Ukrainę, oraz kryzysem logistycznym na Morzu Czerwonym z powodu wojny na Bliskim Wschodzie. Uważa również, że napływ chińskich inwestycji do państw regionu, zwłaszcza do Kazachstanu i Uzbekistanu, pozwoli im zdystansować się od Rosji i wzmocnieni ich bezpieczeństwo energetyczne.
Rozwój sztucznej inteligencji a amerykańskie ograniczenia dla Chin
Trwa wyścig związany z rozwojem sztucznej inteligencji pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami. Postęp Państwa Środka jest utrudniony przez braki mocy obliczeniowej i amerykańskie ograniczenia importu zaawansowanych akceleratorów AI firmy Nvidia Corp. Chińscy producenci chipów AI szybko jednak zmniejszają dystans do międzynarodowych liderów, co podkreślił Xu Bing, współzałożyciel SenseTime Group. Amerykańskie sankcje i kontrole handlowe spowodowały konieczność oparcia się na lokalnych zasobach, takich jak Huawei Technologies i Shanghai Biren Technology. SenseTime, mimo amerykańskich ograniczeń, zamierza osiągnąć rentowność w ciągu dwóch lat, intensywnie inwestując w badania i rozwój. Xu Bing uważa, że niekorzystna sytuacja Chin nie będzie trwała długo, a chińskie firmy szybko nadrabiają zaległości. Oprócz Huawei i Biren Technology, obiecującym producentem mikroprocesorów w obszarze sztucznej inteligencji jest Moore Threads Intelligent Beijing.