Park Logistyczny Małaszewicze
Małaszewicze dla polskich spedytorów są najbardziej znanym punktem w którym przeładowuje się 90 procent towarów sprowadzanych koleją z Chin do Europy. Leżą one przy magistrali kolejowej E-20 z Europy Zachodniej do Azji Wschodniej i Centralnej oraz 1 km na południe od drogi krajowej nr 2 (trasa europejska E-30).
Spis treści:
- Krótko o historii Małaszewicz
- Małaszewicze obecnie- najważniejsze informacje
- Park Małaszewicze
1. Krótko o historii Małaszewicz
Dawniej Małaszewicze zostały podzielone na istniejące do dziś dwie odrębne wsie Małaszewicze Małe i Duże. W latach 1866-1867 kiedy to budowano szerokotorową Kolej Warszawsko- Terespolską, znalazły się one po północnej stronie torów. W okresie I wojny światowej Niemcy przekuli kolej na normalnotorową. Po uzyskaniu niepodległości, PKP przejęły tę linię kolejową.
Terminal w Małaszewiczach powstał w latach 70. XX w. Zbudowany został tak, aby był w stanie zaspokoić główne potrzeby wojska w tamtym okresie.
Przez to właśnie terminale zlokalizowane zostały na terenach leśnych, i w dużych odległościach od siebie co w tym momencie mogło by być dość mocno problematyczne.
W czasie II wojny światowej Małaszewicze znane były z jednego z największych lotnisk w Polsce.
2. Małaszewicze obecnie- najważniejsze informacje
Obecnie w Małaszewiczach znajduje się największy w Polsce wolny obszar celny, o powierzchni 167,8503 ha. Funkcjonuje tam pięć terminali: kontenerowy, uniwersalny, a także Kowalewo, Podsędków oraz Raniewo. Co prawda podmioty te należą do PKP Cargo, jednakże na tych terenach funkcjonuje również 13 prywatnych terminali przeładunkowych.
Choć w tym momencie jest największym punktem wymiany z Chinami, to na początku polscy inwestorzy byli sceptycznie nastawieni na tę współpracę. Z czasem podejście się zmieniło i polskie instytucje przekonały się do działań Chińczyków na terenach Polski.
Jak powszechnie wiadomo, towary nieunijne, które wprowadzone są na teren Unii Europejskiej muszą zostać poddane wielu formalnościom celnym.
W pierwszej kolejności należy założyć PDS czyli Przewozową Deklarację Skróconą, która umożliwia organom celnym przeprowadzić analizę ryzyka ze względu bezpieczeństwa. Założenie takiej deklaracji to obowiązek przewoźnika, który chce swoje towary transportować na terenie Unii Europejskiej. Jeśli nie chce robić tego samodzielnie, może upoważnić do tego swojego przedstawiciela. Należy jednak pamiętać, aby PDS było założone dwie godziny przed przybyciem pociągu do granicznego urzędu celnego.
Kiedy towary zostaną już rozładowane z wagonów, zostają czasowo składowane na podstawie Deklaracji Skróconej (DSK)- którą jak i w przypadku PDS można złożyć elektronicznie. Składowanie towarów kończy się w momencie objęcia ich procedurą celną.
Procedury celne, które najczęściej występują na trasie tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku to:
-tranzyt: polega na przemieszczeniu towaru z granicznego urzędu celnego do innego miejsca, znajdującego się na terenie Unii Europejskiej. Najważniejszym wymogiem jest konieczność złożenia zabezpieczenia aby zagwarantować pokrycie kwoty wynikającej z długu celnego i innych należności, które mogą powstać z przywozem towaru.
-dopuszczenie do obrotu: objęcie towaru określoną procedurą celną, co można zrobić za pośrednictwem systemów informatycznych Służb Celnych. Jednakże w tym przypadku agencja celna musi posiadać pełnomocnictwo udzielone przez importera. Dodatkowo upoważnienie musi być zarejestrowane na platformie PUESC. Z różnych przyczyn zarejestrowanie takiego upoważnienia może trwać nawet do 3 tygodni.
Pomijając opóźnienia związane z rejestracją upoważnień, obsługa celna zazwyczaj działa sprawnie i wszystko odbywa się bez większych problemów. Dzięki zautomatyzowaniu procesów celnych nie trzeba osobiście stawiać się w urzędzie celnym.
3. Park Logistyczny Małaszewicze
Oficjalnie już wiadomo, że zostanie wydane pozwolenie na budowę największego w Europie parku logistycznego w Małaszewiczach, który obejmie gminy Piszczac, Terespol i Zalesie. Układ torów na terenie terminalu Małaszewicze będzie skomunikowany z krajową siecią kolejową przez linię nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol. Wykonawcą tej inwestycji będzie spółka Cargotor.
Powstanie on na bazie obecnego suchego portu, który po rozbudowie czterokrotnie zwiększy swoją przepustowość. Stanie się wówczas jednym z najważniejszych punktów przeładunkowych w Europie, a także może być jednym z najskuteczniejszych narzędzi wzmacniania pozycji państwa polskiego.
Budowa tego parku może być postrzegana wielowymiarowo.
Po pierwsze zapewniane jest, że dzięki temu towary wysyłane z Dalekiego Wschodu będą mogły dotrzeć najtaniej, najszybciej i najbezpieczniej do odbiorców w Polsce a także w Unii Europejskiej.
Po drugie w wymiarze krajowym można spodziewać się większej należności fiskalnych, które będą trafiać do budżetu Polski.
W wymiarze regionalnym można ująć np. certyfikat Marszałka Województwa Lubelskiego „Marka Lubelskie” m.in. za promocję regionu- w kraju i za granicą.
zródło:
https://www.shiphub.pl/malaszewicze-terminal
Inwestycja w Małaszewiczach – Park Logistyczny | ShipHub
Małaszewicze – Wikipedia, wolna encyklopedia